söndag 2 februari 2014

För att jag ska hålla mig lugn

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Ledighet och stress
 Redaktör: Jessica Andersson

Jag älskar att ha fullt och saker att göra hela tiden. Och samtidigt kan jag vara en person som stressar upp mig. För att detta ska gå ihop har jag hittat en nödvändig sak i mitt liv som jag aldrig skulle kunna klara mig utan: En kalender. Jag har två, en för "vanliga" saker och en för skolan. En del kan nog tycka att jag är lite överdriven med det där, för jag måste skriva upp allting som jag ska göra på en dag. Till exempel kan det se ut såhär:
Skola
Promenad
Vika tvätt
Betala räkningar
Ringa mamma

Ja, jag skriver upp allting. Överdrivet? Kanske. Men det är mitt sätt att hålla alla bitar på plats och inte bli stressad. Om jag inte skulle hittat mitt sätt att hantera alla saker jag ska göra så hade jag antagligen inte kunnat göra så mycket som jag gör. För jag är som sagt en person som stressar upp mig ibland, och stress kan också påverka mitt psykiska mående väldigt negativt. När jag accepterade att det var så, att jag var en stresskänslig person så började jag genast tänka på allt jag inte skulle klara av att göra på grund utav stressen. Sedan insåg jag att stresskänslighet inte behöver betyda att man inte klarar av stressade situationer - bara att man kanske behöver en ordentlig planering för att få det att fungera eller någonting annat som är bra för just dig. Så har det varit för mig i alla fall. Och jag är ytterst tacksam till min lilla svarta bok som det står 2014 på.

1 kommentar:

Ann-Ki sa...

Jag är inte ett enda dugg förvånad!
Jag gör ungefär likadant och det är just för att jag också är stresskänslig. Att bli stressad och känna press på att hinna med allt brukar vanligtvis resultera i ångest och i värsta fall panikattacker.