lördag 23 november 2013

Dig och mig och alla andra

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Det viktigaste i mitt liv
 Redaktör: Jessica Andersson

Jag har så mycket som är viktigt i mitt liv. Saker och människor som jag varken skulle vilja eller kunna leva utan. Hade jag inte haft så mycket att leva för, så hade jag antagligen inte levt idag. Jag känner mig nästan bortskämd ibland. För att jag har min familj som bryr sig så, för att jag har få - men sanna vänner, för att jag har så många bloggläsare som hejar på mig, för att jag har välgörenhetsprojekt som jag lever för. Att hjälpa andra är någonting som är en stor del av mig, vilket betyder att det är viktigt och att jag inte skulle vara densamma om jag tvingades leva utan det.

När man får frågan "vad är viktigt i ditt liv?" så tänker man ofta på allt det man har runt omkring sig. Det man inte tänker på men som kanske borde vara det viktigaste svaret är: Du. Jag. Vi är viktigast i våra egna liv. För utan dig och mig och alla andra skulle våra liv inte finnas. Och finns inte Du - då kan heller ingen annan vara viktig i Ditt liv. Jag tror att det ofta är lättare att fokusera på andra, att inte tänka så mycket på sig själv. Att göra andra till lags vart man än är.

Jag önskar att jag och många andra blev bättre på att tänka på oss själva. Vad vi vill och mår bra utav. Svårt att förändra - men värt att tänka på.

1 kommentar:

Ann-Ki sa...

Dina skrivna rader gjorde mig mycket glad!
För längesedan hörde jag en gammal vän till mig som blev intervjuad och som har en son med speciella behov och hon fick frågan av en terapeut, "vem är viktigast i ditt liv?" Min gamla vän svarade snabbt att det var hennes son. Terapeuten sa: "Nej, det är fel svar!" Sen fortsatte hon med att säga: "Du är den viktigaste personen i ditt liv! För finns inte du, vem ska då stötta din son?"

Vi människor har så lätt (precis så som du skriver) att lägga fokus på andra personer i våra liv och i värsta fall lägger även folk stor vikt i att tycka det viktigaste i livet är rikedomar och att leva i lyx.

Jag är hellre fattig på pengar och rik på känslor för andra människor och att bara med några enkla och välvalda kloka ord få en annan människa att skratta är som en dyrbar skatt.