onsdag 13 mars 2013

Att gå vidare

Skribent: Jessica Andersson
Tema: Att välja livet
 Redaktör: Jessica Andersson

Flera år av psykisk ohälsa. Månader inlåst. Varje vecka, samma dag, samma tid på en psykiatrisk öppenvård. Kanske lever man i ensamhet, där ingen vet om hur man mår. Vågar jag ens erkänna det för mig själv? Dagarna går, kanske svälter man sig, hetsäter, tränar för mycket? Kanske lever man med sår på sina handleder. För alla ser det olika ut, men en sak känner vi nog alla igen. Vi har ont i själen.

Hur går man vidare? Kan man någonsin göra det?

Jag vet att det går. För etthundra sjuttiofem dagar sedan trodde jag inte det. För även om man blir frisk, hur ska man någonsin kunna återhämta sig från sin sjukdom? Hur går man vidare?

Att lämna det sjuka är inte alltid lätt. För många sitter en stor del av ens identitet i ens sjukdom, och vem blir man utan den? Jag var jätterädd, varje dag. Jag sa ofta till min psykolog att jag inte kunde bli frisk, för då skulle jag inte veta vem jag var. Idag är jag tusen gånger friskare och jag är fortfarande jag, en version av mig själv som jag tycker så mycket bättre om. För trots att vi inte tror det, så är vi alltid något mer än vårat hälsotillstånd. Vi är inte våra sjukdomar, vi är vi - med psykisk ohälsa. När man går över den där linjen, när man är mer frisk än sjuk, då ser man att man aldrig har varit sin sjukdom.

Det går alltid att komma vidare. Jag säger inte att det kommer bli lätt för oss alla, kanske inte för någon, men jag vet att det kommer vara värt det. Jag vet att det inte är farligt, och att du som människa inte försvinner. Ju längre ifrån den psykiska ohälsan du kommer, desto tydligare kommer dina friska egenskaper att bli.

Att gå igenom svåra saker gör oss starka. Vår hälsa formar oss till dem vi är idag, dem vi vill bli efter en sjukdom. Jag skulle aldrig vilja radera mina åtta år av psykisk ohälsa, för utan den hade jag aldrig blivit den tjej jag är idag, och det är henne jag vill vara. Jag har gått vidare, accepterat min bakgrund, mina svåra stunder, mina månader på sjukhus, min kamp när jag varit nära att mista livet. Vi kan aldrig påverka vårt förflutna, men vi kan förändra framtiden.

1 kommentar:

Diana sa...

Oj vilket underbart inlägg. Inspirerande. Tack!