tisdag 10 maj 2011

Det går mot det bättre, även om man oftast inte kan se det själv

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Det blir bättre
 Redaktör: Emelie Jonsson
Jag föddes en varm sommardag och året var 1989. Det är snart 22 år sedan och dessa åren har inte varit enkla, jag har fått kämpa mig framåt och jag har slagits med elaka tankar om mig själv. Jag har alltid trott att jag inte duger, att jag är annorlunda och inte värd det som andra är värda.

Jag blev sjuk när jag var 14 år, men jag vågade inte ta hjälp förrän året jag skulle fylla 20 år. Sedan den dagen jag tog steget mot att ta emot hjälpen som finns så har vägen här inte heller gått rakt, det har svängt en hel del men det går mot det bättre - helt säkert!

Emelie, 14 år.

När jag tänker tillbaka till tiden jag var som sjukast så ser jag framsteg. Det är svårt att se sina framsteg när man är mitt i sin sjukdom - men eftersom jag har kommit en bra bit in på min behandling så kan jag se fina framsteg så som att jag klarar av att vistas ute mer än jag gjorde förut. Jag orkar umgås med vänner, jag kan också prata mer om hur jag mår och prata mer om mina känslor och tankar, vilket jag inte kunde göra när jag var som sjukast.

Idag, 22 år gammal är jag fortfarande i en kamp mot självskadande och ätstörningar. Men jag är på god väg, och jag kan faktiskt säga till er som kanske är mitt uppe i eran sjukdom och kanske inte kan se det, men jag är nog ganska säker så att jag faktiskt kan lova att det blir bättre. Ta vara på hjälpen som finns och våga att prata om det sjuka - NI är inte ensamma.

Inga kommentarer: