torsdag 3 februari 2011

Struktur - stressens fiende.

Skribent: Linda Adolfsson
Tema: Strategier för vardagen
Redaktör: Linda Adolfsson

Illustration: Janetta Nyberg

Efter många års sjukskrivning började jag fundera på vägen ur det. Jag ville göra mer än att träffa vänner, se på TV, skriva och gå i terapi. Jag ville få en vardag som var meningsfull. För mig. Jag funderade länge på vad jag mådde bra av att göra och skrev ner dem på en lista. Jag skrev lista efter lista. På vad jag borde göra, vad jag måste göra, vad jag vill göra, vad jag kan göra. Jag överkonsumerade listor. Utifrån det började ett schema ta form.

Jag bestämde mig för att det var dags för mig att läsa in gymnasiekompetensen igen och sökte kurser. Varje söndag satt jag och gick igenom den kommande veckan. Jag skrev in kreativ tid nästan varje dag då föreningslivet inte tog upp den tiden. Jag bokade in tvätt- och städtider i kalendern och såg till att det alltid fanns mat hemma genom att boka in inköp och mattider. Sakta men säkert började det formas en vardag.

Struktur har alltid varit viktig för mig. När jag för ett år sedan valdes till distriktsordförande i UNF Västmanland så visste jag att jag var redo. Jag hade i nästan två år övat på rutiner och prioriteringar. Men det jag inte kunde lika bra var stresshantering. Tills jag lärde mig det också. Steg för steg med många misslyckanden på vägen.

De stunder eller dagar då jag känner mig stressad, har för mycket att göra och för mycket i huvudet så måste jag skriva ner allt, få det ur mig. Jag återvänder till mina listor. Jag stannar bara upp, tar penna och papper och skriver allt i en enda röra. Sen tar jag ett nytt papper och skriver om det i prioriteringsordning. Viktigt/akut först och efter det följer ordningen. De sista sakerna kan jag ibland bara stryka. Sedan placerar jag in min prioriteringslista efter dagarna i kalendern. När behöver det här göras? Hur länge kan jag vänta med det här? Det finns uppgifter som är roliga och de som är mindre roliga och då är det bra om jag varvar dem så jag inte blir trött och uttråkad eller bara får det roliga gjort. Jag har också blivit betydligt bättre på att välja bort saker som jag faktiskt inte måste göra eller sådant jag inte vill. Jag gör inte längre saker som andra vill att jag ska göra om jag inte vill det själv.

Listor och struktur är alltså min starkaste strategi för att hantera vardagsstressen. Listorna synliggör kaoset för mig och prioriteringen gör att jag reder ut det och i kalendern ser jag att det håller och är realistiskt. Det gör att stressen steg för steg minskar och jag kan tydligt se att jag kommer att klara av det.

Inga kommentarer: