onsdag 27 januari 2010

Tema: Tanke, känsla, handling - Om insikter



Tema: Tanke, känsla, handling

Redaktör och skribent: Lisa Isaksson


Från Norstedts stora svenska ordbok:
insikt subst. ~en ~er
• uppnådd (djupare) förståelse av underliggande orsaker, samband e.d.; vanl. grundad på medvetet tankearbete
Under mina år med ätstörningar, självskadebeteenden, ångest och depression hände det många gånger att jag gick in i en offerroll och kände stor hopplöshet inför en situation som jag upplevde att jag inte hade kontroll över, och inte visste hur jag skulle förändra. Blotta tanken på förändring gav ju ångest trots att jag verkligen inte ville ha det som jag hade det. Stundtals hade jag glimtar av förståelse om att jag visst kan ta kontroll över situationen och förändra den om jag vill, men det var lättare att gömma mig bakom "jag kan inte" än att göra något åt det. För om jag verkligen kunde göra något åt det så hade jag väl redan gjort det, eller hur? Nja. Tröghet är en stark kraft och förändring därför svårt.

Men så småningom blev den där förståelsen starkare och det blev allt svårare att gömma mig bakom offerrollen, för jag kunde inte riktigt tro på den längre. Om mina beteenden var saker som jag gjorde, så måste det ju vara upp till mig att förändra dem - hur svårt eller lätt det än må vara. Det var faktiskt jag som svalt, kompenserade, skadade mig, gjorde alla de där destruktiva sakerna. Det var jag som valde. Någonstans där insåg jag att jag hade ett val, att jag kunde vara destruktiv eller inte. Det var en stor insikt. Och precis som definitionen ovan var det en djupare förståelse, en riktig aha-upplevelse av hur det ligger till.

Insikten väckte nya funderingar som jag försiktigt började smaka på, och som ledde fram till en ny medvetenhet om vad jag faktiskt kan åstadkomma i mitt liv. Det gick inte direkt, för även tankar är väldigt invanda och det kräver ett medvetet arbete att förändra dem; en insikt leder inte automatiskt till en förändring, men den öppnar dörren för en.

Som jag upplevt det är en insikt ett slags uppvaknande, när flera förståelsebitar sätts ihop och visar en större bild, en djupare förklaring av samband, orsaker och verkan. Det är både tanke och känsla; hjärna och hjärta. Ett ögonblicks total klarhet. Fröet till förändringen är sått.

Nästa inlägg: Från insikt till förändring


Inga kommentarer: