söndag 21 september 2014

Välkommen Veronica till SHEDO:s blogg!

Idag är det dags att presentera Veronica, som också är en utav SHEDO:s nya skribenter!



Hej! Här är en skånetös ifrån Eslöv. Jag heter Veronica, är 27 år och kämpar så det glöder för att komma på rätt bana igen och bli fri min ångest och är på rätt spår tack vare DBT. Jag har nu större förståelse för mig själv samt bättre verktyg till hur jag ska agera på min ångest.

Mitt sätt var länge att fly, istället för att bearbeta ett trauma jag var med om. Vilket jag tyvärr inte var medveten om då. Jag byggde ett nytt jag för att slippa bearbeta samt att jag la på en mask om att allt var var bra utåt. Men inom mig var jag trasig som en trasdocka.Tillslut så gick glasbubblan sönder och sprack. 

Jag går nu en pågående behandlingsterapi som heter DBT - Dialektisk beteendeterapi. Jag kommer berätta mer om den i kommande inlägg och har mycket tips att ge :) Det hjälper mig enormt mycket även att det är tufft stundtals. Men jag har tack vare DBT kommit otroligt långt med mig själv. Jag har bland annat diagnosen PTSD på grund utav det jag har varit med om. Jag kan fortfarande drabbas av panikångest och jag har varit suicidal och haft ett självskadebeteende. Jag har även inläggningar på psykiatrin bakom mig. Jag har en del av min resa kvar att göra, men jag kan tack vare DBT:n se slutdestinationen på den. Jag har tron på mig själv igen! 

Skulle jag beskriva mig själv med tre ord blir det orden ödmjuk, busig och envis. Jag älskar musik, att höra musikens underbara toner :) det ger mig energi. Jag tycker även om att höra vågornas brus ifrån havet och att vara i skogen med vänner, plocka svamp, bär och använda naturen som ett härligt förråd :)

Ingen kan se att jag är annorlunda men ärren finns inom mig och på mig. Jag kämpar dagligen och har väldigt svårt för att hantera stress, bråk och kan fortfarande få panikångest och panikattacker. Det är en del av mig, en del av mitt förflutna som jag fortfarande jobbar med och tack vare DBT:n kommer jag framåt med det. Det går att komma framåt är det budskap jag vill sprida framförallt. Det jag vill förmedla genom mitt bloggande är dels tips, tankar och lite funderingar. 

Kärlek & Respekt
Veronica

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag känner igen mig i mycket. Det ska bli insiktsfull läsning. Styrkekram från en Shedo skribent till en annan