torsdag 25 september 2014

Välkommen Emelie till SHEDO:s blogg!

Ikväll vill vi presentera ytterligare en av våra nya skribenter och säga:
Namn: Emelie Kalén
Ålder: 27 år
Bor: Stockholm

Jag har sedan tonåren lidit av depression, oro och ångest. Tårarna är mig alltid nära och många gånger har jag upplevt omgivningen som skoningslös. Känslorna gör det svårt att hålla huvudet ovanför vattenytan och alla intryck strålar genom kroppen utan filter.

Till slut tar jag mina känslor i handen och gömmer mig i ett hörn tills verkligheten inte längre är lika hemsk. Och när panikångesten attackerar känns det som att jag ska dö. Allt det här är så klart sjukt jobbigt.

Men det var inte förrän jag blev vuxen som jag mer öppet vågade prata om det. I mitt fall har det nog handlat om att jag har satt ett likhetstecken mellan mitt jag och min psykiska ohälsa. Även om jag numera vet att det är en fet lögn. Jag är så mycket mer än mitt illamående.

I dag behandlas jag med KBT och skrivandet fungerar som självterapi. Jag arbetar som frilansskribent, driver en blogg och våren 2015 debuterar jag med min ungdomsroman, som bland annat handlar om psykisk ohälsa, men även om förmågan att drömma, längtan efter att hitta sig själv och den riktigt stora kärleken.

Min förhoppning är att vi ska kunna diskutera och synliggöra psykisk ohälsa, lyssna utan att döma och sluta bedöma en människas inre värld utifrån den yttre.

Det är skit att må skit, därför ska den drabbade aldrig behöva vara ensam.

Varma kramar,
Emelie 

Inga kommentarer: