söndag 22 april 2012

Vi behöver er!

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema:  3års-jubileum!
Redaktör: Yasmine Ejner Lind




Hej kära läsare!

Slänger in ett inlägg innan söndagnattens drömmar.

Tanken var att skriva ett inlägg om dåtid och framtid utefter era tankar och idéer, men tyvärr fick vi inte in något från våra fina läsare förra veckan. Vi bestämde oss då för att utöka med en vecka till, men har dessvärre inte fått in så mycket denna vecka heller. Så jag tänkte som så, att vi lämnar detta tema öppet och skriver dessa två inlägg så fort vi samlat ihop tillräckligt med information!

Så...

Vad har varit bra med bloggen?
Vilka är era favoritteman/inlägg?
Vad minns ni, och vad har etsat sig fast känslomässigt?

Vad kan vi göra bättre?
Tips/idéer på kommande teman?
Vad kan man göra för att krydda till bloggen?
Vad behöver vi fokusera på?

Era tankar är viktigast, så vi tar med glädje emot precis allt!

Värme och kärlek, Yasmine

onsdag 11 april 2012

Tema: 3års-jubileum!

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: 3års-jubileum!
Redaktör: Yasmine Ejner Lind


Kära SHEDObloggen-läsare!

*fanfar*

I söndags var det tre år sedan de första orden bekvämt tog sin plats på vår shedoblogg, och det firar vi denna vecka med ett...


Foto: "3års-jubileum" WORD





Amanda Duregård, Pia Ejeklint, Margareta Hector, Åsa Pehrsson, Rebecca Willén

Så är namnet på de 5 starka tjejerna som påbörjade arbetet med att belysa ämnet självskadebeteende och ätstörningar på shedobloggen. Året var 2009. I detta tema ska jag bland annat berätta lite om varför shedobloggen startades, och hur den kom att bli det den är idag. Vad var målet? Varför det målet? Uppnåddes målet?

Foto:  text av Linda Awerstedt, 2009.
I det första temat nånsin "Tillsammans med dig var jag aldrig särskilt sjuk" berättar Linda om sin katt som betydde väldigt mycket för henne. Det blev startskottet på en blogg som jag tror varit en stor del av föreningen SHEDO och dess medlemmar. År där teman som "perfektion" och "våga leva" följts av teman i form av "en guldmedalj till någon" och "personliga framgångar". En blogg där mörkret möter ljuset. En blogg som betyder.


I denna vecka siktar vi in oss på det som kantar nutid. Dåtid - och framtid.
Vi kommer fokusera på det som varit, vad som varit bra och vad som vi minns.
Vi kommer även fokusera på det som kommer, vad kan vi göra bättre, vad väntar i framtiden?


Till det behöver vi er hjälp!


Vad har varit bra med bloggen?
Vilka är era favoritteman/inlägg?
Vad minns ni, och vad har etsat sig fast känslomässigt?


Vad kan vi göra bättre?
Tips/idéer på kommande teman?
Vad kan man göra för att krydda till bloggen?
Vad behöver vi fokusera på?


Nu är det dags för en nystart, där vi samlar alla era tankar och åsikter till ett paket av ljus som vi ska blända framtiden med...


Var med och bestäm!
Foto: Y. Ejner Lind. Från ett inlägg 2011.




Värme och kärlek, redaktionen genom Yasmine



fredag 6 april 2012

Meditation - gå vidare

Skribent: Linda Nihlén
Tema: Meditation
Redaktör: Linda Nihlén

För dig som vill gräva djupare i meditation kommer här några tips. Har du tips att dela med dig av? Skriv en kommentar. 

Böcker
Varför meditera av Matthieu Ricard
Matthieu Ricard är en fransk munk och fotograf som bor i Tibet. Anledningen till att jag gillar denna bok är att den förutom att ge en bra grundkurs i meditation också talar om varför man ska meditera. Eller rättare sagt; får en att fundera på sin motivation. Och motivation är bränslet till förändring. Så därför rekommenderar jag den varmt.

Skatter på nätet
På Secret meditations hittar du flera ledda meditationer som är gratis. Klicka på ”download library”, under fliken ”Relaxation” finns några riktiga pärlor.
Älskade Mooji bara lyssna, läs och ta in. Fantastisk man.
Zenhabits har många bra guidande texter om meditation och framförallt om hur man skapar vanan av att meditera.
Buddhisterna vet hur man gör, här finns mycket fint.

Artiklar
Svd har en bra artikel om Jon Kabat-Zinns besök i Sverige.

Annat
På youtube, spotify, grooveshark och google play ligger en mängd bra ledda meditationer. Alldeles gratis. Prova dig fram, se vad som passar dig. Sök på kurser i meditation i din närhet.

Sen vill jag dessutom passa på att länka till de inlägg som redan skrivits i Shedo-bloggen om just meditation och mindfulness:

Ha en fantastisk påskhelg.
Nästa vecka är temat lite speciellt! 
Mer info om det på söndag :)

Ljus Linda

onsdag 4 april 2012

Meditation - att röra sig in mot centrum

Skribent: Linda Nihlén
 Tema: Meditation
 Redaktör: Linda Nihlén

Jag sitter i mitt sovrum med laptopen i knäet. När jag lyfter blicken från skärmen så ser jag sängen, två byråer, ett fönster, några träd, en hög med kläder och grannhuset. Jag riktar blicken mot grannhuset, ser den rosamålade stenfasaden, den djuplila dörren och porslinsstatyerna i fönsterkarmarna. Träden, klädhögen och byråerna finns kvar i mitt synfält men är inte aktiva. Det är meditation för mig, att ”titta” med medvetandet. På så sätt vet jag att även om känslor, tankar, kaos, ångest och smärta fingerar i mitt sinne så kan jag rikta medvetandet mot det lugna, mot det som existerar. Låta tankar och känslor finnas men inte nära dem med mer tankar och känslor.

Det är enklare sagt än gjort men ändock inte svårt. Som vilken förmåga som helst handlar det om att öva, helst varje dag. Ju oftare man riktar sin uppmärksamhet mot sitt centrum desto lättare blir det att hitta dit. Som jag ser det så är meditation i sig inte svårt, det svåra är att sluta lyssna på sinnets undanflykter och bortförklaringar och bara sätta sig och meditera. Simple as that. Ibland är det svårare, det är okej. Ibland förvirrar jag mig helt i tankarna, det är också okej. Då förlåter jag mig själv och återgår till andningen. 

Det finns inget görande, ingen prestation, ingen kamp. Du ska inte ta bort känslor och tankar eller kämpa dig fram till ditt centrum. Det som du riktar uppmärksamheten mot är ditt djupaste jag, bortom allt yttre. Det finns alltid där – stilla, oföränderligt. Som en skärm på vilken tankar och känslor spelas upp. Om en brand visas på skärmen så bränns den inte, om ett hav stormar så blir inte skärmen blöt.


Bild: http://minucha.artelista.com/en/


En bild som jag ofta återkommer till när jag mår dåligt är bilden av ett stormande hav. Om du är där mitt ute i det stormande havet – inte försöker du väl greppa tag om vågorna? Så varför försöker vi människor i tider av storm hålla oss fast vid känslor och tankar?

Jag tänker att en stor del av nutidsmänniskans dåliga mående handlar om att vi lär oss just det. Att vi är våra tankar och känslor. Jag önskar att min första psykolog som jag började gå till när jag var sju år hade sagt till mig ”Det är okej att vara ledsen och rädd, du är inte ledsenhet och rädsla. Det är bara tankar och känslor på besök. Öppna dörren för dem om du vill men du är ditt hem”.

Det finns många saker man kan meditera på; känslor, mantran, andning, Gud... Det är en resa, ett äventyr att hitta sina favoriter. Om du vill börja med andningen så kommer här några tips.

Andas genom näsan, fokusera på dina andetag. Känn hur luften passerar näsborrarna och går ner genom lungorna till magen och ut igen. Pressa inte, ansträng dig inte – bara andas. När tankar kommer, notera dem och låt dem flyta iväg som moln över himmelen.
Varianter; Räkna dina andetag från 100 ner till 0, när du är klar eller tappar bort dig börja om från början. Visualisera en strand, tänk att varje tanke är ett sandslott och varje andetag är en våg som jämnar det med marken. Sandkornen finns kvar men tankarna sköljs bort. Tänk dig att du sitter vid en å, varje tanke du får lägger du på ett blad och ser flyta iväg med strömmen.

Senare i veckan kommer lite tips på människor som har funderat mer på det här med meditation. Har du en historia att berätta? Maila shedo.blogg@gmail.com

Till dess, Ljus



måndag 2 april 2012

Veckans tema: meditation

Skribent: Linda Nihlén
Tema: Meditation
Redaktör: Linda Nihlén

Han tittar på mig fast jag tittar bort.
– Men kan den inte få vara där? Ångesten?
Jag blundar och låter orden smälta in. Försöker att andas djupt. Jag vill slå honom i huvudet för hans sätt att simplifiera mina känslor men allra mest för att jag vet att han har rätt. Sinnet vill inte sluta bråka.
– Nej, det kan den inte. Jag vill inte ha ångest.
– Den kan väl vara där som den väl, du kan fokusera på något annat. Rikta din uppmärksamhet dit det är tomt, lugnt och stilla.

Bild: anandamarga.org
Veckans tema är meditation. Ett ämne som många med ångestproblematik har en koppling till. Mindfulness, andningsövningar, avslappning – alla används de inom svensk psykvård. Men vad är egentligen meditation? Är det bra att meditera? Och hur övar man på att fokusera på ingenting?

Under veckan kommer jag att berätta lite om mina upplevelser, dela med mig av praktiska tips och nysta i vad meditation egentligen är.

Om du har upplevelser av meditation eller tankar som du vill dela med dig av skriv gärna till shedo.blogg@gmail.com.

Ljus
Linda