onsdag 2 juli 2014

När kalorier har blivit ett gift

Redaktör: Jessica Andersson

Cassandra är 18 år och kommer från Sexdrega, några mil utanför Borås. Hon skrev en debattartikel i Borås Tidning i juni som vi på SHEDO och garanterat många andra uppskattade. Att någon säger stopp inför den ohälsosamma hälsohetsen vi har i samhället.

För vad hände med vår hälsa egentligen? Förut var tallriksmodellen någonting att utgå ifrån, i dagsläget handlar det mest om dietshakes och minst ett hårt träningspass om dagen. Det är inte ens okej att äta kolhydrater och ännu värre är det att hänga i soffan en hel helg och ta bussen till affären för att köpa godis. Helst ska vi ha hunnit med en tur på gymmet innan jobbet 07:00.

"Så fort man tittar bland tidningarna i mataffären eller kollar Instagrams senaste bilder finns det alltid något som är kopplat till vikt, träning och kost. Antingen är det Sara 16 år som lägger upp en bild på sin frukost men texten #healthyfood eller Andrea som vill visa hur duktig hon har varit när hon sprungit milen under 45 minuter klockan 06.00 en söndagsmorgon."

Jag blir rädd. På riktigt rädd inför hur allt är uppbyggt. Jag möter dagligen människor som skriver till mig om ångest. Mestadels handlar det om en självkänsla som är trasig och hat inför sin egen kropp. Det handlar om ångest över mat och vikt och en känsla av att allting kommer bli bra så länge det finns ett mellanrum mellan låren. Och jag förstår dem, känner igen den där fruktansvärda ångesten där man tillslut inte kan tänka på någonting annat än mat, vikt och kalorier.

För några år sedan skulle jag bara gå ner lite grann. Ett kilo eller två. För hur farligt kunde det vara egentligen? Och dessutom gjorde ju alla andra det, så varför kunde inte jag? Om så många andra kunde gå på tusen olika dieter och träna två gånger om dagen så skulle det väl bli bra för mig också. Åren gick och tillslut satt jag på en slutenvårdsavdelning för anorexia. För att jag bara skulle bli lite hälsosam.

Idag har jag hittat tillbaka till mig själv. Hon som hatar träning och äter vad hon vill. Det är inte fel att vara intresserad utav hälsa, men allting har gått till en extrem överdrift. Att vara för hälsosam kan bli en hälsofara. För det finns så mycket mer i livet än att räkna kalorier, vara aktiv varje vaken timme och att förbjuda sig själv att äta det som man vill.

Till er som sitter fast i det där träsket där allting gör ont vill jag säga att det går att ta sig ur hälsohetsen och ätstörningar. Det en kamp och ofta behöver man mycket stöd på vägen, men det går. Och vi behöver inte vara en av dem som taggar våra bilder på instagram med #fitspo eller #thinspiration. Vi är lika bra ändå.


Bild från debattartikeln i Borås Tidning.

Inga kommentarer: