lördag 5 juli 2014

En fungerande strategi

Redaktör: Jessica Andersson

I veckan fick vi ett fint mail från en tjej som heter Linnea Karlsson. Hon har kämpat sig igenom mycket och vill dela med sig utav sina tankar och erfarenheter när man försöker ta sig ur ett självskadebeteende. Vi på SHEDO är glada att vi kan dela med oss utav Linneas strategi och vi hoppas att hennes ord kan hjälpa er därute ♥ Vill du berätta om din strategi eller någonting annat som rör självskadebeteende, ätstörningar eller psykisk ohälsa? Maila till blogg@shedo.se
Nu ska ni få läsa Linneas tankar!

Jag ville hitta en strategi som fungerade, jag behövde hitta en strategi som fungerade! Annars kunde jag inte gå kvar på min drömutbildning. Mitt självskadebeteende hade blivit allt för destruktivt för att jag skulle klara av vardagspressen.

Varje gång jag fick frågan, "Vad har du för strategi?" så insåg jag att jag flöt runt mellan olika alternativ. Jag hade inte hittat någon som funkade varken bättre eller sämre än någon annan. Oftast kunde jag inte röra mig då ångesten hade låst mig i fosterställning. Vad fanns då kvar? Att andas, fast det var ju redan kört, för då tog hyperventileringen överhand.

Det första som hjälpte mig att må bättre var faktiskt att avbryta min utbildning. Ett bittert och dyrköpt beslut. Men att se över sin miljö och se om du kan ändra på något som stjäl energi, kan ha en avgörande effekt. Oftast finns ju den där utbildningen, landet eller pojk/flickvännen fortfarande kvar när man väl mår bättre igen. Det är inte slutet för att du måste göra ett uppehåll!

Det andra som har hjälpt mig är något som kallas The Butterfly Project. Jag tilltalas av det för sin kreativitet men också för att det skapar ett "skyddande lager" på min hud.

Reglerna är följande:
1. När du känner att du vill skada dig själv, ta en bläckpenna och rita en fjäril där du brukar skada dig själv.

2. En extra motivation kan vara att namnge fjärilen efter någon du tycker om, eller någon som verkligen vill hjälpa dig att må bättre.

3. Du får INTE skrubba bort fjärilen.

4. Om du skadar dig innan fjärilen försvunnit, dör den. Om du inte skadar dig, lever den vidare.

5. En annan person kan rita dem på dig, Dessa fjärilar är extra speciella. Ta god hand om dem.

Jag brukar passa på att rita fjärilarna när jag mår bra och inte har så mycket ångest, eftersom jag finner det svårare att sätta mig och rita när jag mår dåligt. Ibland använder jag mig av låtsastatueringar för att de stannar längre.

När jag nyligen hade upptäckt den här strategin, var jag på Tivoli i Köpenhamn och vann ett set låtsastatueringar med fjärilar på. Det kändes som ett gott tecken. 

Även om du känner att du inte hittar just din strategi som fungerar varje gång, så ta det lugnt. Det är okej att inte veta vilket som är just din väg. Ibland virrar jag fortfarande runt utan att veta hur jag ska göra. Huvudsaken är att vi fortsätter försöka!

2 kommentarer:

MissManic sa...

Det med fjärilar har jag tänkt på sen jag hörde det första gången så jag tänkte steget längre, att tatuera in den för gott.

Som jag känner nu så nöjer jag mig med att rita den för en del av mig är inte redo att släppa taget, Sjukt men ja, ni förstår

Anonym sa...

www.fjarilsprojektet.com