onsdag 14 maj 2014

Ett blodprov för att diagnotisera depression

Redaktör: Jessica Andersson

I veckan gick Mind ut och berättade om en forskning som sker i Österrike. Forskare har nu genom undersökningar hittat ett samband mellan serotoninupptaget i blodet och depressionsnätverket i hjärnan och anser att blodprover kan vara effektiva i samband med att diagnostisera depression. Förhoppningen är att diagnosen depression genom blodprov kan bli verklighet inom en inte allt för avlägsen framtid.

Under nästan nio år så led jag av en så kallad kronisk depression. Jag vet inte hur många gånger under dessa nio långa år som jag fick höra att jag skulle rycka upp mig. Att depressionen inte var så farligt, att den gick att tänka bort. Då och då kom skammen och skuldkänslorna över mig. För om det bara var att tänka bort - ville jag vara sjuk då? För hur mycket jag än försökte tänka annorlunda, så kändes livet lika nattsvart. Ibland fick jag höra att jag borde anstränga mig lite. För vissa dagar "ska" man må bra. När det är jul ska allt vara mysigt och när någon närstående tar examen så ska alla fälla glädjetårar. Men om man inte kan det då för att livet gör ont och känns tomt?

Tror ni att synen på depressioner skulle förändras om man genom blodprov skulle kunna ställa en diagnos? Att det är svårare att be någon rycka upp sig om man svart på vitt har ett provsvar där en läkare kan se att serotoninhalten är låg och genom det kunna ställa en diagnos. För man ber ju ingen med cancer att rycka upp sig - så varför görs det då när man mår psykiskt dåligt?


Bilden är hämtad här.

Inga kommentarer: