onsdag 25 december 2013

Juldagens ångest

Skribent: Pia Ejeklint
Tema: Jul
Redaktör: Jessica Andersson

Jag laddar alltid enorm inför julen, det är min favorithögtid. Flera veckor i förväg börjar jag längta precis som ett litet barn, mest efter gemenskapen, att ha alla jag älskar samlade tillsammans. Och julafton i år har varit precis så där underbar som alltid, precis så där fantastisk som jag hoppades på och längtade efter.

Men sedan vaknar jag dagen efter med kraftig ångest, något som jag brukar kalla för dagen-efter-julafton-ångest. Just eftersom jag laddar så enormt inför en enda dag så blir det så tomt när den sen är över. Då börjar allt gå tillbaka till det "vanliga" livet igen och det är så mycket i mitt liv just nu som jag inte riktigt orkar ta tag i, men måste ta tag i.

Så jag hade en underbar julafton tillsammans med familjen och idag samt de kommande dagarna får jag försöka ta hand om mig på bästa sätt, nu när julen är över och allt återgår till det "normala".

En dag i sänder, en stund i taget.

Inga kommentarer: