torsdag 26 december 2013

Julen är ingen paus för att bli mobbad

Skribent: Anneli
 Tema: Jul
 Redaktör: Jessica Andersson


Julen, det första jag kommer tänka på är glädje och gemenskap, och kanske delar jag dessa tankar med många andra?

När jag gick i högstadiet betydde ju även julen att det var lov från skolan. Vilket kunde kännas skönt eftersom jag slapp kommentarerna, blickarna, skrattet och det totala utfrysandet från klasskompisarna. Jag slapp lärarnas stämpel på mig som den tröga ungen (vilket man tyvärr kan bli/blir stämplad som om man har dyslexi och lärarna inte fattar att man har det) utan man är bara ”inte på samma nivå som alla andra”. Tror inte lärarna fattar hur det är att INTE fatta!

Det blev jullov och julafton men ändå fanns mobbarnas kommentarer i ens tankar och den gnagande känslan i magen att snart är det skola igen.

Så jag tänkte skriva ett inlägg om detta VIKTIGA ämne, mobbning. Att bli utsatt för mobbning kan vara/är väldigt psykiskt påfrestande vilket kan leda till att man mår psykiskt dåligt och det kan leda till att personen som bli utsatt för mobbning utvecklar ett självskadebeteende och kanske får man väldigt mycket självmordstankar. Man kan få tankar på att man är värdelös och inte duger till något, kanske har man inte någon vän alls. Vilket då på sin tur kan påverka ens jul.

Julen, alla ska vara glada, vara tillsammans, umgås och byta paket med varandra, man ger och får av varandra, man är glad helt enkelt. Mår man dåligt och känner sig helt värdelös så är det svårt att vara glad, man kanske låtsas vara glad, för att ingen i familjen/släkten vet om att man är utsatt för mobbning. Det är en väldigt tung hemlighet att bära på helt själv. För att återgå till mig själv igen så blev jag utsatt för mobbning under en stor del av min skoltid, vilket var väldigt tufft och ledde till att jag mådde väldigt dåligt och utvecklade ett självskadebeteende och hade väldigt mycket självmordstankar vilket på sin tur ledde till att jag hamnade i en depression. Så julen kändes mest som en paus från mobbningen men ingen paus från att faktiskt må dåligt. När vi hade samlats, familjen och släkten för att fira jul, fick jag frågan från någon i släkten, ”Hur är det i skolan?” Svaret blev ju, det är bra…

Jag är inte sådär jättegammal och när jag gick i högstadiet fanns internet och mobiler, men själva nätmobbningen var inte så stor som den är nu. De personer som utsätts för mobbning får aldrig en paus från mobbningen och man kan bli utsatt på hur många sätt som helst, nästan vart som helst. Inga personer är värda att bli utsatta för mobbning, inte i skolan, på arbetet eller vart som helst. Mobbning ställer till det så mycket både för den utsatte och kanske även för den som mobbar som ofta inte heller mår så bra.

Om man arbetade mer mot mobbning i skolorna och upptäcker det i tid och gör något åt det, skulle det kanske bidra till att några färre mår psykiskt dåligt och börjar självskada? Och då kanske julen skulle bli lite roligare för fler.

Tänkte bara passa på att ge en eloge till min kompis Björn som gör allt han kan för att motverka mobbningen! Ni hittar hans sida här.

Inga kommentarer: