torsdag 19 september 2013

För att undvika bakslag

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Bakslag och motgångar
 Redaktör: Jessica Andersson

Hur gör man för att undvika bakslag och återfall? En fråga som jag tror att många undrar över, tänker på. Många människor önskar nog att det fanns ett enkelt svar, ett papper på: Såhär gör du. Jag önskar det i alla. Men det finns inte, och då måste vi våga leva våra liv i alla fall, och idag tänkte jag dela med mig av mina tankar kring frågan.

Mitt liv på behandlingshem går upp och ner. I perioder bara upp, sedan lite ner igen. Livet innebär ju upp- och nedgångar, vare sig man lider av psykisk ohälsa eller inte. Men det är bra att lära känna sig själv och veta om sin akilleshäl. Vart eller när finns det risk för att jag får ett återfall eller drabbas av ett bakslag i mitt tillfrisknande? Att bli vaksam på varningssignaler är viktigt, men svårt. Ibland kan vägen neråt gå så fruktansvärt fort, ibland märker man det inte ens. Men jag tror att det är viktigt att försöka hitta sina egna svaga punkter, fundera på vad som kan vara avgörande. Att bli medveten om det kan vara ett sätt att rustas för livets svårigheter.

Sedan tror jag att det är viktigt att vara ärlig mot sig själv. Ibland kan bakslag göra så fruktansvärt ont att man inte orkar eller vill se det. Men att från början erkänna problemet för sig själv och andra kan vara en viktig del för att jobba sig uppåt igen. Att leva i förnekelse eller låtsas som att problemet inte finns gör det ofta ännu värre.

Trots att bakslag och återfall är fruktansvärt jobbigt, så tror jag ändå att man lär sig någonting på det. Jag tror att det kan vara bra att försöka fundera på vad det var som hände. Hände det någonting speciellt när du drabbades av ett bakslag? Har din livssituation förändrats? Vad var det för känslor iblandade? Genom att försöka hitta svar på frågan varför, kan man lära sig mycket och tillslut se ett mönster och kanske kan man då i framtiden använda sig utav detta. Jag ska ge ett exempel: När jag hade ätstörningsproblematik fick jag bra hjälp och blev nästintill frisk. Jag gick på behandling både på slutenvård och dagvård och sedan fick jag komma hem. Jag hade då ett matschema som jag skulle följa under lång tid för att undvika bakslag. Jag tyckte att jag var så pass frisk att jag kunde äta spontant istället. Därför började jag slarva med mitt matschema vilket slutade med att jag blev sjuk igen. För jag var inte tillräckligt frisk för att kunna lyssna på min hungerkänsla och äta spontant. Trots att det var fruktansvärt jobbigt att bli sjuk igen, så lärde jag mig någonting på det också. Jag insåg vikten av att lyssna på en läkares rekommendationer och jag insåg också att det tar tid att bli frisk, även om man tror att allt är bra. Att ha tålamod är svårt ibland, men att bli fri från olika problem tar ofta lång tid. Men genom detta bakslag så förstod jag att en av mina svaga punkter var när strukturen förändrades.

Till sist, det är inte ditt fel. Och även om man faller tillbaka i ett dåligt mående eller skadliga beteenden så är det aldrig försent att jobba sig uppåt igen, även om jag vet att det kan vara tröttsamt att gå igenom kampen en gång till. Men du hamnar aldrig tillbaka helt från början, för varje gång och varje dag så lär du dig något nytt. Och det kan ingen ta ifrån dig.


Bild: google

Inga kommentarer: