lördag 21 september 2013

Bakslag och motgångar

Skribent: Anneli och Jessica Andersson
Tema: Bakslag och motgångar
Redaktör: Jessica Andersson

Berätta om mitt liv, självskada, ätstörda tankar, självmordstankar, ångest.
Olust till att leva. 
Rätt upp och rätt ner, humöret det pendlar. 
Du möts av motgångar och känslan av misslyckande. 
Ett hinder på vägen. 
Rätt många hinder mötas man både lätta och svåra. 
Livet går upp och ner, men det är väl meningen? 
Inte helt lätt när man möts av bakslag.
När något känns bra dröjer de inte längre än när det känns dåligt igen.
Egentligen ska man bara ta dagen som den kommer. 
Allting går som sagt upp och ner, jag tror att jag styrs väldigt mycket av stress och just nu är stress något som ingår väldigt mycket i mitt liv. När det blir mycket stress är det svårt att kämpa mot dumma destruktiva tankar, kämpa mot ångest och ta kampen mot att må bra. Jag antar att ett bakslag för mig är stress, vid stress mår jag sämre. Ensamhet är en känsla som är hemsk att känna, oftast kommer de destruktiva tankarna då, misslyckad, ät inte så mycket, skada skada skada. Ibland blir ensamhetskänslorna mer påtagliga när jag har haft en dålig dag, gått dåligt i skolan, eller om det känns som alla andra har så roligt/trevligt (om man kollar på facebook) etc. Ibland önskar jag att jag inte kunde tänka, eller att jag kunde tänka utan negativa tankar.


Att Anneli har hittat en sårbar punkt i sitt liv är positivt och det kommer kunna hjälpa henne framåt. Som jag pratat om tidigare i veckan är det viktigt att förstå i vilka situationer det är lättare att drabbas av ett bakslag. Genom att bli medveten om detta kan man i vissa situationer försöka göra annorlunda än vad man brukar. Att hitta andra sätt att hantera sina känslor istället för att vara destruktiv. Att hitta detta själv är inte alltid det lättaste, men det finns bra hjälp att få. Och det går att bli fri från destruktiva beteenden. Glöm aldrig att det kommer bli bra tillslut. Vägen är lång och svår, men det är alltid värt att gå den. - Jessica Andersson

Inga kommentarer: