torsdag 4 juli 2013

Allt eller inget

Skribent: Jessica Andersson
 Tema: Livsbalans
 Redaktör: Jessica Andersson

Att gå hemma en hel dag eller att ha fullt upp dygnet runt? För mig har det aldrig funnits något mitt i mellan. Jag har varit tjejen som varit sjukskriven och spenderat varje dag framför teven. Men jag har också varit hon som varit sjuk men som levt ett friskt liv på utsidan. Hon som gick i skolan och jobbade samtidigt. Samma tjej som träffade kompisarna varje dag. Under dessa olika perioder har jag mått på samma sätt, haft samma problem. Men min vardag har sett annorlunda ut. Båda dessa olika situationer har varit dåliga för mig. Att gå hemma mest hela tiden har fått mig att må sämre. Men all stress gjorde mig också sjukare.

Idag har jag bra balans i livet. Idag är allt lagom. Precis perfekt. Idag är jag sjukskriven, bor på behandlingshem, vilar då och då, har praktik, pluggar ibland. Allt är perfekt för att jag har lärt mig vart gränsen går, och för att jag kan ändra min planering. Att vara flexibel har hjälpt mig mycket tillbaka till det där livet som är lagom. Att hitta gränsen har också lett till att jag orkar göra mer. För att jag tillåter mig själv att inte orka. Idag när jag börjar bli frisk och har hittat tillbaka till livet vill jag ju också göra mer. I grund och botten, bakom diagnoser och vård så är jag en tjej som tycker om att ha mycket att göra. Därför kan jag tillåta mig själv att ha en kalender som är fullbokad. För att jag vet att jag mår bra utav det och för att jag kan ändra min planering. Mitt veckoschema är inte skrivet i sten. Förr i tiden, då jag mådde tusen gånger sämre, fick inte mitt fullbokade schema förändras. För då var jag dålig och var tvungen att straffas. Att den bilden har förändrats totalt gör att jag klarar av livet på bättre sätt. Idag lever jag efter andra spelregler. Idag kan jag ha mycket att göra eftersom jag klarar av att vila.

Jag tror att det där är viktigare än vad vi tror, att hitta gränsen och acceptera att livet inte alltid blir som planerat. Ibland får vi helt enkelt försöka göra det bästa av situationen och prestera så gott vi kan. Ibland har vi jobb som inte är så lätta att ta ledigt från, ibland har vi en tenta som måste skrivas och ibland har vi en hund som måste gå ut och gå. Ja, en del saker måste vi göra, men att anpassa sin vardag så gott det går utefter vad man orkar kan man vinna mycket på.

Inga kommentarer: