onsdag 3 juli 2013

Balans

Skribent: Linda Martell
Tema: Livsbalans
Redaktör: Jessica Andersson


Ja, hur får man rätt balans i livet?
Det har jag undrat många gånger och för min egen del så har jag väl ingen vidare balans på mitt liv utan jag går mer på en lina och hoppas på att jag inte ramlar ner!

Men jag tror att min väg till rätt balans i mitt liv är att fortsätta kämpa med det jag gör nu. Jag går hos min psykolog och försöker rensa ut alla skelett och demoner som jagar mig natt och dag! Jag trappar ur mina mediciner så att jag kan bli jag igen (vem jag nu är) och sakta men säkert växer det fram en person som har en egen vilja, en person som inte tar att någon annan trampar på mig och jag är inte lika rädd för att säga mina åsikter oavsett vad andra tycker om dem.

Jag gör det jag tycker är roligt, har på mig kläder jag trivs i, städar när jag känner för det och inte för att det ekar en röst i mitt huvudet som när jag var liten och som sa att "du ska göra det här". Jag sköter absolut om mitt hem och mina blommor, men på mina egna villkor, inte andras!

Jag bor själv med mina djur, tre hundar och en fågel som jag älskar över allt annat så de ger mig rutiner och ansvar vilket jag mår bra av. För hur illa jag än mår psykiskt så måste mina hundar ut på promenad minst tre gånger per dag och det gör att jag måste komma ut och detta ger mig en viss balans kan man kanske säga, eller rutiner i alla fall. Jag kan inte strunta i ansvaret för det är jag som har valt mina hundar och inte tvärtom! Så de har räddat mig många gånger från att spåra ur totalt!

Sen tror och hoppas jag på att hitta en stabil balans när jag har rett ut mitt förflutna och har hittat mitt självförtroende och min självkänsla och kan börja bygga upp mitt liv som jag vill leva det och inte som andra vill att jag ska leva!
Det är även viktigt för mig att hitta en balans i relationer till andra människor, oavsett om det är familj, vänner eller en relation!

Jag både tror och vet att jag kan lyckas även om det kanske kommer ta tid, men då får det göra det så att slutresultatet blir så nära 100% som möjligt och att jag kan gå vidare med huvudet högt i mitt "nya" liv med balans och välmående och kunna ta de smällar och gupp som man alltid kommer att råka ut för på ett bra sätt, för det kommer nog aldrig att finnas ett perfekt och problemfritt liv för någon! Så länge man kommer ihåg det så kommer man klara allt även om det kanske kommer göra ont vissa gånger så kommer man fixa det och gå vidare i livet!

Tack alla som läser det jag skriver! Ha en så underbar sommar som ni bara kan!

Inga kommentarer: