lördag 6 oktober 2012

"Du kommer inte att kunna ha kortärmad klänning på ditt bröllop"

Skribent: Jana Holmberg
 Tema: Självskadebeteende - Attityder
Redaktör: Johanna Hildingsson


Den märkligaste kommentar om mina ärr som jag någonsin fått av vårdpersonal. 
Kommentaren lydde: "Du kommer inte att kunna ha kortärmad klänning på ditt bröllop".
Varför säger man så till en tjej på 15 år? Jag visste att mina armar såg hemska ut. Det behöver ingen påpeka för mig. När jag fick den kommentaren tog jag det som att jag i resten av mitt liv BORDE skämmas för mina ärr. Men jag skäms inte. Jag är kompis med mina ärr. Visst vore det skönast om de inte var där, men jag har accepterat dem. Varför ska jag hata en del av mig själv resten av livet, jag har hatat mig själv så att det räcker.

En vanlig missuppfattning bland vårdpersonal är att man skadar sig själv för att få deras uppmärksamhet och/eller medlidande. Alltså får man straff om man skadar sig, det ska liksom "avskräcka" en ifrån att skada sig. Tyvärr blir resultatet tvärt om - man skadar sig för att man mår dåligt/vill straffa sig själv, man får ett taskigt bemötande och då förstärks ens självhat vilken leder till en ny självskadehandling, nytt straff osv... Med straff menar jag allt från att personalen ignorerar en en hel dag, skäller ut en, säger elaka saker...

Även bland allmänheten verkar det vara en utbredd attityd att man skär sig för uppmärksamhetens skull. En annan vanlig missuppfattning är att alla som har borderline skär sig, och alla som skär sig har borderline. Så är det inte!

Inga kommentarer: