fredag 5 oktober 2012

Självskadebeteende smittar inte.

Skribent: Caroline Lindkvist
 Tema: Självskadebeteende - Attityder
 Redaktör: Johanna Hildingsson




Det finns så sjukt många fördomar. Jag kan idag, när jag snart varit självskadefri i ett år känna mig dömd när någon ser mina armar. Att man ibland nästan får skämmas för att man är sjukskriven och går i traumabearbetning. Suck. Ibland blir jag förvånad över vilken okunskap det finns om psykisk ohälsa. Jag är trött på att ha en stämpel, trött på okunskap. Vem som helst kan bli drabbad, man kan inte vaccinera sig. PTSD smittar inte, självskadebeteende smittar inte, jag är som vem som helst, fast mina ärr på insidan är synliga. 




Källa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, fördomarna flödar verkligen! Det är nog det som gör mig så osäker, om andra ska se annorlunda på mig. Jag tar studenten om knappt sex veckor och det är det jag tänker på när tvånget att skada mig finns för jag vill vara sårfri den dagen. Men mina ärr kommer ju finnas kvar och jag vet inte hur jag ska hantera detta! Nu bär jag långärmat hela tiden och byter aldrig om när någon ser, men min studentklänning är kortärmad och jag vet inte om jag ska våga ha den. Det känns väldigt ledsamt att jag ska behöva fundera över detta när jag bara borde njuta av det faktum att jag tar studenten, men jag vet inte om det är lämpligt att bära kortärmat. Har ni några tips eller synpunkter på hur jag ska se och resonera kring detta?

Föreningen SHEDO sa...

Hejsan! Jag har förståelse för att detta är plågsamt och tungt för dig. Då jag själv har många års erfarenhet utav självskadebeteende så har jag förståelse för dina tankar och känslor.

Självklart önskar även jag och vi på SHEDO att du ska få njuta av din student istället för att må såhär. Ibland är det svårt att veta vad som är lämpligt och inte, men jag brukar resonera såhär. Att visa öppna sår kan vara triggande för en del då flera kan lida av självskadebeteende som man inte vet om, men att visa ärr är ingenting man ska behöva skämmas för, och att visa ärr är inte olämpligt.

Ärren är en del av dig, och även att det kan kännas jobbigt att visa dem, så är det ingenting man ska behöva skämmas över. Tyvärr finns det ju många fördomar kring detta, men egentligen ska det inte vara värre att visa ärr som man själv har skapat än till exempel ärr efter en operation. Det är såklart du som ska ta beslutet utefter vad du mår bäst utav, men kom ihåg - du har ingenting att skämmas för och ärr är inte olämpligt att visa.

Behöver du mer stöd från oss på SHEDO så driver vi en jourmail och du når oss på: jour@shedo.se
Där kan du prata om allt som rör självskadebeteenden och ätstörningar.

Jag vill önska dig stort lycka till och massor med kramar!

Jessica Andersson - Bloggansvarig, SHEDO