tisdag 9 oktober 2012

Tema: bloggen - det nya verktyget!

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: Bloggen - det nya verktyget!
Redaktör: Yasmine Ejner Lind


Foto: min första bloggbild, 2011

Ibland kryper det inpå en, den där tårögda känslan av hisnande sorg. När man minst anar det sitter man där framför skärmen, lyssnar på en sorglig låt och kollar på bilder i en undangömd fil på datorn. Får inte fram tårar, det ligger liksom på lut. Och så känner man en ledsamhet likt den man känner så något slitits ifrån en, något dyrbart men ohållbart. Och ibland är det precis så det är.

... så påbörjade jag min privata blogg i juni, 2011. Sedan dess har jag skrivit över 200 inlägg. Lagt ned tid och energi för att sprida mitt budskap i internet världen. Och visst har jag närmat mig mitt mål. Med målande ord om livets ljus har jag tagit avstånd ifrån allt romantiserande om själslig smärta, där jag istället ersatt dödens poesi med humor och livsglitter. Från början var det svårt att sätta gränser mellan mitt privata liv och det jag ville få fram i text på bloggen, men det har blivit allt lättare. I min blogg är jag författaren Yasmine, och vissa sidor av mig själv lämnar jag utanför. Samtidigt vill jag i vissa fall få fram den nakna sanningen, då orden kan beröra svårigheter och smärta.

För bara, ja egentligen några år sedan, kom internet och en ny värld öppnades för många. Tidigare använde man tangentbordet för att påta ihop böcker, och ännu tidigare skrivmaskinen. Men nu var det möjligt att sprida information och kunskap i cyberrymden. Detta har varit både positivt och negativt. Nu kunde undangömd information om ens innersta väsen spridas som ett virus från skärm till skärm, det fanns verktyg för "fula gubbar" att hitta unga tjejer och mycket som inte egentligen skulle komma fram - fick människor veta! Men det var inte allt. För nu fanns det också ett helt nytt sätt för människor att ta kontakt. Och så kom bloggen.

Vem har inte en blogg, idag? Det finns bloggar om mode, bloggar om kändisar, bloggar om djur och natur - och bloggar om svårigheter! Det skrivs och det sprids, det uppfattas och det tas skada. Samtidigt öppnar den nya världen nya möjligheter - och även ljus kan spridas! Någonstans kom SHEDObloggen in i bilden, för att sprida information och hopp. Jag har haft en 5-6 andra bloggar, de flesta har runnit ut i sanden efter ett tag. Men så skapade jag min egna personliga blogg, och jag märker att antalet läsare ökar alltmer. Det ger kraft och näring att fortsätta, och jag älskar skrivandet!

Denna vecka kommer beröra ämnet "bloggen - det nya verktyget!", och jag kommer skriva både om mitt eget privata bloggande, och fördelar och nackdelar med bloggandet, tips och idéer för er som vill börja blogga, om konsten att skriva om svåra saker som ätstörningar och självskadebeteende - och så vill jag givetvis ha in era tips på bra, friskhetsinriktade bloggar! Skriv, skriv, skriv.

Tanken väcktes då jag fick in ett bloggtips på vår mail. Nu vill jag ha in fler! 

Sänd in ditt bidrag till blogg@shedo.org <--, berätta om din blogg, hur tanken till en blogg föddes och vad du vill nå ut med!

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer: