måndag 2 juli 2012

Tema: sång genom mitt öppna öra (musik som kan beröra)

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: sång genom mitt öppna öra (musik som kan beröra)
Redaktör: Yasmine Ejner Lind

Foto: google.se

När jag var fyra... kanske fem, fick jag en CD-skiva med Magnus Uggla på min födelsedag. Rätt absurda, men bra texter letade sig in i mina öron, ett barn som inte texten förstod. Men för musik kan du aldrig vara för ung, eller för gammal. Musik som funnits med sedan naturen började bilda ljud, utveckling med afrikanska trummor och porlande bäckar, vinande vindar och hjärtslag inuti. Ett svagt nynnande eller märkbar, djup text, sjungen med känsla - eller kanske ingen känsla alls. Musik har alltid funnits. Musik kommer troligen alltid finnas. Musik är vad du gör det till. Musik kan alla höra, om du har ett öppet öra.

Under min barndom växte jag upp med dunka-dunka housemusik, som min pappa slog på, på stereon. Innan vi skulle fira nyår eller gå bort, startade vi upp med musik som pumpade upp våra pulsar, för att sedan vara redo att ge oss iväg. Under en tid lyssnade jag på allt som spelades på radio, hade du en ny stjärna på himlen - kan du ge dig på att jag visste vem det var! Alltid min följeslagare, även in i det mörka. Ja, för när sjukdomen började komma in i mitt liv ändrade jag abrupt musiksmak.

Jag hittade den mörkaste musiken som fanns på internet, började diskutera extrem-metal med andra i samma ålder. Jag trodde jag gav mig in på en linje som var min egen, men i själva verket följde jag ännu en gång strömmen. Jag visste inte vem jag var och försökte därför passa in. Vrål ekade i mina öron, tunga texter om död och brutalitet, ju mer jag lyssnade dess mer njöt jag av mörkret. Bara för att. Bara för att jag inte såg något ljus i min värld. Ungefär ett år klädde jag väggarna med mörker, tills jag insåg att det inte var jag. Jag var inte kommen i mörkrets väg, och bestämde mig för att ge mig därifrån. Tillslut hittade jag rätt, även i musiken.

2009 tror jag att jag för första gången började finna min egen väg. Jag återupptäckte Within Temptation, en underbar sångröst, vackra strofer till djupa texter. Och gav brydde mig inte det minsta om genre, och ville släppa all kategorisering. Jag fann Tori Amos, snokade upp Kate Bush, lyssnade njutningsfullt på Sarah McLachlan. Fann pepp i Adam Lambert, drog upp gamla Evanescence-skivor och började se ren kärlek i musik. All denna kärlek vill jag dressera väggarna med istället, slå på stereon och sprida ännu mer lycka i SHEDO-bloggen. Som ni kanske förstår - handlar detta tema om musik!

Dansvänlig som lugn, hård som ljuv, vacker som brutal - vad som helst - bara den bär en melodi som kan värma ett fruset öra.

Vad tycker du om för musik?
Vad betyder musik för dig?
Vilken är din favoritlåt?
Gör du egen musik?
Vem är din/dina husgud/ar inom musik?
Vad är musik för dig?


Skriv, skriv, skriv!
Foto: google.se

Jag tänker berätta om min favoritmusik, vad musik betyder för mig, om min egen musikaliska förmåga och ge er tips på små ljus i ett dunkelt mörker!


Värme, kärlek och sång - Yasmine

Inga kommentarer: