fredag 6 juli 2012

Min favoritmusik

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema:  sång genom mitt öppna öra (musik som kan beröra)
Redaktör: Yasmine Ejner Lind




Nu tänkte jag visa min favoritmusik den senaste tiden!





WITHIN TEMPTATION Sharon Den Adel
Rockband från Holland. Har gått från gothic metal och symphony metal till melodisk rock och nästan lite pop. Deras senaste skiva är jag inte mycket för, men deras tidigare musik är kärlekens toner - och de är definitivt mina husgudar!
Favoritskiva: The Silent Force
Favoritlåtar: Swan Song, Pale, Angels.

Stycke ur texten till låten "Dark wings": 




"Why was I one of the chosen ones? Until the fight I could not see.
The magic and the strength of my power. It was beyond my wildest dreams"





TORI AMOS  
Singer-songwriter från USA. Sjunger alternativ rock/pop med många pianoinslag och vackra texter. Hörde winter först, sen köpte jag skivan den kom ifrån. Efteråt har jag varit frälst.
Favoritskiva: From the choirgirl hotel & Little Earthquakes
Favoritlåtar: Winter, Silent all these years, playboy mommy, Northern lad, Code red

Stycke ur texten till låten "Crucify": 


"I've been looking for a savior in these dirty streets, looking for a savior beneath these dirty sheets. I've been raising up my hands. Drive another nail in. Just what God needs. One more victim"





KATE BUSH
Något av en musiklegend från Stor Britannien. Singer-songwriter. Började lyssna ordentligt för några år sedan, och har nu tre skivor. Mycket fartfyllt, mycket lugnt, en del ganska spirituella låtar.

Favoritskiva: Lionheart.




(Har ingen specifik favorit, så jag skriver istället två mer kända, bra låtar): Hounds of love, Breathing
Stycke ur texten till låten "Running up that hill":

"And if I only could, I'd make a deal with God, And I'd get him to swap our places, Be running up that road, Be running up that hill, Be running up that building." 






SARAH MCLACHLAN
Singer-songwriter från Kanada. Sjunger lite som Celine Dion men inte lika känd och (enligt mig) mycket bättre. Behaglig musik, vacker röst!
Favoritskiva: Fumbling towards ecstasy, Solace  
Favoritlåtar: Fear, I don't forget you, Fallen (en av mina big time favourites!)
Stycke ur texten till låten "Fallen": 


"Heaven bend to take my hand and lead me through the fire. Be the long awaited answer to a long and painful fight 
Truth be told I tried my best. But somewhere along the way, I got caught up in all there was to offer. And the cost was so much more than I could bear"


DIDO

Brittisk popartist, slog (vad jag vet) igenom med Here with me. Lugn, fartfylld, medryckande. Ofta rätt fina texter.
Favoritskiva: Life for rent
Favoritlåtar: Don't leave home, See the sun, Grafton street
Stycke ur texten till låten "see the sun": 


"And you're asking me why pain's the only way to happiness. And I promise you you'll see the sun again"




ADAM LAMBERT
Annorlunda än jag brukar gilla, men där finns mycket gott att hitta!
Amerikansk... ja, vad ska man kalla det? Blandning mellan R'n'b/pop/rock kanske. Är mycket mer än bara "whataya wan't from me" (den är man rätt trött på). Fantastisk röst, antingen bra up'tempo eller fina texter.
Favoritskiva: For your entertainment, trespassing
Favoritlåtar:  Sleepwalker , Can't let you go, Broken open, Underneath, Runnin'
Stycke ur texten till låten "Underneath":


 "Look at me. Now do you see? Welcome to my world of truth. I don't wanna hide any part of me from you. I'm standing here with no apologies. Such a beautiful release. You inside of me"





FLORENCE + THE MACHINE Florence Welch

Ett underbart team med en underbar kvinna och en fantastisk röst! Kan inte riktigt placera musikgenren, men åt indiehållet. Senaste albumet tycker jag är guld, vackra strofer och ceremonier till fina låttexter. Första albumet har sina guldkorn med, och har fått mycket bra kritik.
Favoritskiva: Ceremonials
Favoritlåtar: Shake it out, Drumming song, Howl, Never let me go
Stycke ur texten till låten "Shake it out"...................







Värme och kärlek och sång! Yasmine

Inga kommentarer: