onsdag 8 februari 2012

Tema: drömmen om att hjälpa andra

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: drömmen om att hjälpa andra 
Redaktör: Yasmine Ejner Lind



Det finns en film med Kevin Spacey som heter ”Pay it forward”. Haley Joel Osment spelar en liten kille som efter en skoluppgift får en idé; att man kan starta ett projekt genom att hjälpa en person i nöd - som i sin tur för hjälpen vidare, som en kedja. Jag minns att jag både log och grät när jag såg den. Jag har funderat på det här med att hjälpa andra väldigt mycket, och har insett att det går att vända allt negativt, jobbigt, smärtsamt och traumatiserande – till en positiv spiral uppåt. Tänk om allt elände jag varit med om kan hjälpa andra, och har därmed inte varit förgäves? Jag döper därför temat till ”drömmen om att hjälpa andra”.

När jag var liten hade jag en dagdröm, en fantasi; jag förstod aldrig riktigt varför drömmen var så stark. Jag hade den rätt länge, det handlade om att jag en dag skulle vara på väg till skolan, cykla genom området i solens hetta. På cykelvägen skulle det gå en liten vilsen pojke, hans ögon skulle vädja om hjälp och jag skulle stanna cykeln. Jag visualiserade hur jag skulle ta pojkens hand, ställa frågor för att få veta var han kommit bort. Jag tänkte sedan att jag skulle ställa cykeln åt sidan, och hjälpa pojken tillbaks hem, där hans mamma skulle krama om honom. Jag ville att mamman skulle minnas mig, och jag skulle känna lättnaden av att möta en annan människas hinder - och hjälpa denne över.

Jag själv kom att stå på den vägen, kanske inte bokstavligt talat men metaforiskt; jag mötte ett hinder. Jag mötte egentligen flera, jäkligt stora hinder. Hinder som under en period kom att kännas alldeles för svåra. Hinder jag varit nära att stanna för - slänga av mig ryggsäcken och handfallen sätta mig på marken under. Som fjortonåring var det jag som behövde hjälp. Den räddande riddaren på cykel verkade aldrig dyka upp. Det tog tid innan jag släppte min gard, tid innan någon såg bakom den, tid innan jag vågade låta någon hjälpa mig - och resan över hindren började. 

Jag har tagit mig över många. En mängd människor på cyklar i alla storlekar och färger har kommit genom åren, alla lärare i livets lärdomar. Och allteftersom jag själv mött människor i nöd och hjälpt dem - mitt i mitt eget mörker - och känt deras tacksamhet, dess mer har drömmen om att hjälpa en annan människa växt. Det kanske inte blev den lilla vilsna pojken, men resan mot ett bättre liv för både mig och andra har börjat. Då jag förstod att jag, lilla jag, kan vara en pusselbit i en annan människas livspussel, var då jag förstod att jag kunde bli hel. Jag kommer bli hel.

Nu undrar jag; hur ser eran dröm om att hjälpa andra ut; hur förstod ni att ni kunde hjälpa en människa i deras kamp? Varför är det viktigt att vända allt det negativa man varit med om - till något så väldigt positivt? Berätta!

Jag kommer berätta mina tankar och aspekter på detta, låta en av SHEDOs grundare, Sofia Åkerman berätta utefter fyra frågor - och så vill jag givetvis ha er berättelse!

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer: