onsdag 28 december 2011

Tema: stress

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: Stress
Redaktör: Yasmine Ejner Lind


http://www.google.se/

"Stress är en instinktiv reaktion för att överleva. Kroppen reagerar med ökad puls, höjt blodtryck och häftigare andning", hämtat ur vårdguiden.

Stress är alltså en mänsklig instinkt. Ändå en stor del av människorna idag bärare av en negativ, överdriven stress. Som jag skrivit förut är psykisk sjukdom en konsekvens av ett stresspåslag i samband med en medfödd grund. Stress kan alltså vara rentav farligt.

Jag har under mitt liv varit väldigt omständig och lätt kunnat uppfattas som långsam, på grund av de problem jag haft. Jag är väldigt kvicktänkt och kan vara snabb i mina rörelser, men större saker har tagit väldigt lång tid då mina tvångstankar kräver den tiden. Då jag berättat om den stress jag bär och burit på har det hänt att någon lite skojsamt uttryckt att "ja, men du kan ju inte vara stressad med den tid du tar på dig". Där kom ordet stress att delas i två delar.

Den stress vi ofta tänker på är den positiva stress som utlöstes förut då vi ställdes inför ett hot; en reaktion som drev oss till snabbhet så vi kunde fly. Idag används den stressen ofta  då vi har bråttom iväg, har en tid att passa och så vidare, för att vi lättare handlar snabbt. Men den här stressen kan gå från nyttig till faktiskt sjuklig och farlig. För många människor idag utvecklas den mänskliga instinkten till "tinnitus", den påverkar oss överdrivet och då den egentligen inte behövs. Och inte är det konstigt att då självskadandet kan bli värre.


Stress som påverkar sömn, ätbeteenden och vår dagliga livsföring. Det är denna typ av stress jag tänkt fokusera på under detta tema. Vad händer med en människa då denne utsätts för överdriven stress? Hur yttrar det sig? Vad är posttraumatisk stress (PTSD)?
 
Vill ni få fram era tankar och aspekter på stress?
Skriv till: shedo.blogg@gmail.com 
 
Värme och kärlek, Yasmine 

Inga kommentarer: