fredag 16 december 2011

Att fokusera på andningen

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Att stå ut och vara i nuet
 Redaktör: Emelie Jonsson

Ja hur ska man egentligen kunna stå ut när det är som värst? För jag och som säkert många andra också känner är att när man just är i en ångest-situation eller vad det nu är så är det svårt att fokusera på något annat. Det är så mycket tankar ändå och det kan ofta bli svårt att bryta detta.

Men det kanske finns några sätt att bryta, att stå ut och stanna kvar i nuet?
Dels så finns färdighetslistan som ni kan hitta här: färdighetslistan, men också ska jag tipsa om en sak idag som min sjukgymnast pratar mycket om och det är andningen.

Utan att andas så kan vi inte leva. Men vi kan också koncentrera oss på hur vi andas.
Jag vet som sagt att det är jätte svårt att fokusera på detta när man väl är inne i en situation som är jobbig, men tränar man på detta när man inte har ångest osv. så kan det förhoppningsvis vara lättare sen och kanske kan det bli som med när man lärt sig cykla eller lärt sig att simma? Det sitter då i ryggmärgen, och detta kanske då kan bli likadant om du tränar på det.

Men hur ska du då göra? Det finns många olika knep men jag ska ge några små tips som jag har fått lära mig.

Sitta på pallen:
Du sätter dig på en stol eller en pall där du kan sitta rakt med fötterna mot marken. Sen håller du dig upprätt så att du öppnar upp bröstkorgen osv. Sen fokuserar du på en punkt lite längre bort och sen ger du mer kraft till höger ben så du trampar ner höger fot (detta när du andas in) och andas ut sedan när du släpper lite på trycket på höger sidan och andas sedan in när du ger kraft till vänster fot, och fortsätt sedan så tills du känner att det kanske känns lite lugnare, eller att du helt enkelt kan börja tänka på annat.

Andas i fyrkant:


Låt blicken följa en fyrkantig struktur. Det kan vara ett fönster, en bildskärm eller en inre bild du ser när du blundar. Börja nere till vänster. Andas in och tänk 1 2 3, vila med andningen(håll andan) 1 2 3, andas ut 1 2 3, håll andan 1 2 3, och sen andas in och fortsätt så.

Hoppas ni förstod, för det är så svårt att förklara när man är så i detta.
Men har ni några frågor så är det bara fråga och jag ska försöka svara så gott jag kan.

Var nu rädda om er och kom ihåg:
just DU är värdefull.



Inga kommentarer: