torsdag 3 november 2011

Att skriva kan vara bra för att få ur sig det man inte kan säga

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Att prata om det som gör ont
 Redaktör: Emelie Jonsson

Som jag nämnde i tidigare inlägg så har jag och säkert många andra problem med att prata om sina tankar och känslor med sin samtalskontakt eller liknande. Men ett knep som jag brukar ta till och som jag tycker ni som har det svårt kan testa. Det är att skriva.
Skriv ett brev, eller en text, en dikt eller som en dagbok och ge till din kontakt nästa gång. Be din samtalskontakt att läsa detta och sen kanske ni kan prata utifrån detta han eller hon har läst.

För mig brukar det bli lättare, då har det jag vill få fram kommit fram och det är då lättare att börja prata när jag får frågor och kan på så vis få fram mer ord då.

Jag har alltid haft svårt att prata om mina känslor och tankar och har nog alltid sedan jag var liten tyckt det varit enklare att skriva. Jag är också bättre på att formulera mig i skrift än i tal. Vet egentligen inte varför, men det känns på ett sätt lite tryggare.

Men genom att börja med att skriva och prata utifrån ditt brev så tränar man också upp sig själv att kunna prata om det som gör ont. Jag kan själv säga att jag utvecklats verkligen genom det här. Förr kunde jag sitta en hel samtalstid och bara säga "Jag vet inte", eller bara sitta och stirra ner på golvet. Men nu kanske det kan bli några "jag vet inte" svar, men inte alls under ett helt samtal. Jag har tränat på det här och det går sakta men säkert framåt.


foto: weheartit.com

Och jag tror att när man väl vågar börja prata och skriva om det som gör så ont så är det då man kan börja läka. För att bara gå omkring och bära runt på det själv mår man bara värre av. Jag har den erfarenheten och kan ibland fortfarande gå lite för länge med saker jag egentligen borde ta upp och prata om.
Men som sagt, jag övar mig på att prata och man kan inte kunna allting på en gång.
En del är precis som jag kanske mer trygga med skrivandet och kan formulera sig bättre i skrift & därför tycker jag det är guld värt att det finns papper och penna.

Det är ett tips jag har till alla som har svårt att prata.
Skriv skriv skriv. Du behöver inte heller ge fram brevet om du inte vill. Du kan själv läsa det du skrivit (att det blir som ett litet stöd precis som i redovisningar i skolan för att veta och komma ihåg vad man vill ta upp)

1 kommentar:

Hohaj sa...

Ett himla bra tips! :)