onsdag 26 oktober 2011

Tema: fördomar och stereotyper

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: fördomar och stereotyper
Redaktör: Yasmine Ejner Lind

En person med självskadebeteende skadar sig själv för att få uppmärksamhet och stå i centrum.
Klär du dig i svart mår du dåligt, alternativt, klär du dig i svart och skadar dig gör du det som ett attribut till stilen.
Ätstörningar har du då du väger för lite.
Eller?

Meningarna ovan är typiska fördomar om ätstörningar, självskadebeteende och psykisk ohälsa.
I detta veckas tema tänkte jag analysera typiska fördomar, slå hål på några myter och berätta min historia om stereotyper och fördomar inom psykiatrin.

Foto: Lina Hemminsson

Fördomar är ytterst vanliga och finns om precis allt. Det behöver inte bara handla om psykiatri. Men psykisk ohälsa är onekligen ett tabu-ämne och diskussionerna om det är många. Fortfarande i Sverige 2011 finns fördomar och exempel på "hur du är om du är sjuk". Men skadar sig egentligen bara personer med självskadebeteende för att stå i centrum och få uppmärksamhet?

Jag skulle säga "sällan" på det första och "kan absolut hända" på det andra; vad innebär det att få uppmärksamhet? Jag har hört om många och är själv en av dem som inte fått särskilt mycket mycket uppmärksamhet inom vissa grupper och på vissa plan genom livet. Att be om uppmärksamhet kan, som Sofia Åkerman beskrivit det i en intervu, vara ett "rop på kärlek". Och vilken människa behöver inte kärlek? Däremot är det en fördom då det handlar om att alla med självskadebeteende kräver all uppmärksamhet och ständigt vill visa upp sina skador på ett icke passande sätt. Men som med allt - det är väldigt individuellt - och det går inte att beskriva det svart eller vitt. Allt beror på.

Myter att slå hål på (många vedertagna, vissa hämtade ur (h)järnkoll):

Någon med psykisk sjukdom kan inte arbeta.

Psykisk ohälsa/sjukdom drabbar bara andra.

En person med psykisk sjukdom är mindre begåvad.

Psykiska sjukdomar som självskadebeteende och ätstörningar är kroniskt och går inte att bli fri ifrån.

Psykisk sjukdom uppstår under dålig uppväxt.

Psykisk ohälsa är ett tecken på svaghet.

Psykiatrin fungerar inte alls för psykiskt sjuka.

Psykisk sjukdom är ingen riktig sjukdom, självskadare får "skylla sig själva".

Alla med ätstörningar går på svält.

Ju svårare du skadar dig och ju mindre du väger - dess dåligare är du i din sjukdom.

Jag går närmare inpå vissa myter i del 2.





Tips: (h)järnkoll är en kampanj som drivs i samarbete med Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa och arbetar för kunskapsspridning och förändring av allmänhetens negativa attityder och beteenden. Läs mer här: http://www.hjarnkoll.se/Om-hjarnkoll/ och bli en (h)järnkoll-supporter!

Vad har du för fördomar, eller vad för fördomar har människor om dig?
Vilka myter finns de om psykisk ohälsa och hur sanna är de egentligen?
Berätta er historia om stereotyper och fördomar!

Sänd er text till: shedo.blogg@gmail.com

Kärlek och värme, Yasmine

3 kommentarer:

Emelie sa...

Bra tema Yasmine. Det här behövs nog läsas av många. Tänk att vi år 2011 fortfarande är så fördomsfulla (och inte bara inom psykiatri) och att det är mycket som är så tabu-belagt.

Moa sa...

Håller med föregående talare. Det är otroligt viktigt att det talas om. Själv jobbar jag stenhårt med det, varje dag, och blev senast igår ifrågasatt av en tjej som såg mina blekta ärr. Vi började sedan prata om psykisk ohälsa, varpå hon konstaterar, att jag inte såg ut som "en sån där". Jag bjöd henne på en kaffe, och sedan hade vi ett låångt snack. :)

A sa...

Jag har fått väldigt många kommentarer angående typ hur "otacksam" jag är - alltså, bara för att jag har pojkvän, är på väg att ta en examen på universitetet, mestadels haft goda betyg genom skolan, lyckats relativt bra i sportsammanhang etc så är jag enligt en hel del människor otacksam som mår dåligt när jag har det så bra. Kan de inte bara fatta att det är tvärtom? Jag mår inte dåligt för att jag är otacksam över allt jag har och allt jag har uppnått..... Jag har uppnått allt jag har uppnått TROTS att jag mår och alltid mått så jäkla dåligt! Och otacksam är verkligen det sista jag är! Helt sjukt hur människor kan tänka fel - och INTE BARA JAG!!! Men...