torsdag 13 oktober 2011

drömmen om att se världen

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Att tillåta sig att drömma
 Redaktör: Emelie Jonsson

Jag har många drömmar, men idag tar jag upp en av dessa. Jag vill se världen. Jag vill resa.
Innan jag dör ska jag ha besökt alla världsdelar, och än är det oceanien, asien och sydamerika kvar - alltså ganska många. Men jag ska besöka dessa världsdelar, jag ska se världen.

Jag har nog alltid älskat att resa. Att se mig omkring.
När jag var 16 år åkte jag på språkresa till Malta. Första gången jag åkte iväg utan mina föräldrar, första gången jag åkte iväg och det inte var någon charterresa.
Vi var där tre veckor och hann se hela ön och två små öar intill; Gozo och Comino.

Det var en underbar resa. Jag fick uppleva en fantastisk ö, träffa många nya vänner och läsa engelska.



foto: privat

Sen var jag 18 år när jag åkte till U S A. Det var tänkt att jag skulle vara borta i 1 år, men blev tre månader eftersom mitt mående stoppade mig. Men den tiden jag var i usa var underbar. Att få se New York. Uppleva sådant man bara såg på film. Men jag är inte klar med Amerika. Jag ska dit igen och då se och uppleva ännu mer. Jag har drömmar om att bila igenom västkusten. Och att åter igen besöka New York.



foto: privat

Att resa får mig att känna att jag lever.
Och jag drömmer om att åka iväg som volontär. Få hjälpa människor i nöd. Hjälpa till i en by som har det illa ställt. Jag vill hjälpa, och jag vill se världen.

Det är en stor dröm jag har. Att få se världen.


1 kommentar:

Mimmi40 sa...

Det har gått några år sedan detta inlägg, och jag hoppas så innerligt att du fått möjlighet att genomföra någon av dina resor. En fantastiskt dröm som aldrig behöver ta slut - det finns alltid mer att se.