söndag 31 juli 2011

Tema: kropp och sinne

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: Kropp och sinne
Redaktör: Yasmine Ejner Lind

Vinden leker livfullt med mitt långa hår, skymningssolen värmer mitt annars så frusna ansikte. Ett duggregn letar sig genom hela min själ, rinner utanpå kroppen, faller till marken. Det blåser till, dropparna attackerar mig, sticker som vassa nålar på huden innan vinden vänt blåser förbi. En doft av inbundna syrenblad letar sig in i min näsa, jag andas in luften och den fyller mina lungor. Jag böjer mig ned, tar tag i en blomstjälk och drar upp den. Med blomman kommer fuktig jord, jag borstar bort det från handen. Jag placerar blomman bakom mitt ena öra och ler. Fåglar kvittrar. Ett vattenstråk porlar. Och jag - jag lever.


Foto: S. Ejner (modell: Y. Ejner Lind)


Kropp och själ hänger väl ihop. På jorden är de beroende av varandra. För att må bra måste din kropp må bra. Så även din själ. Mår inte själen bra gör ej kroppen det. Med självskadebeteende blir det ännu mer tydligt. Att skada sin egen kropp är det värsta du kan göra med kroppen. Och har du det beteendet, som vi har, är det ytterst viktigt att börja ta hand om kroppen. Kanske kan man börja så, att bemöta kroppen väl? Lugnar det även själen, har du vänt spiralen från mörk till ljus. Lätt är det inte. Men i detta tema vill jag berätta mina egna idéer, erfarenheter och metoder att bemöta kroppen med respekt. Hur är man egentligen snäll mot sin kropp?

Även sinnena tänker jag fokusera på. Att öppna sina sinnen, bli medveten, koncentrerad och att faktiskt göra saker som får sinnena att njuta är ett stort steg i rätt riktning. Då jag mår som sämst, stänger jag sinnena. Hör inte vacker musik. Känner inga smaker. Ser bara det mörkrets ögon ser. Tillåter mig inte att känna. Går jag förbi en syrenbuske kopplar jag bort doftsinnet - dessa vackra ting tillhör inte mig då. Men även här kan du vänta spiralen genom att faktiskt bli medveten.

I detta tema ska jag försöka ta upp:

- Medveten närvaro, mindfullness
- Yoga och bra träning
- Meditation
- Andning
- Att använda sinnena

Nu är frågan till er:

- Hur gör ni för att bemöta er kropp väl?
- Vad är njutningsfullt för era sinnen?
- Hur påverkas erat kroppsliga jag av er psykiska ohälsa?

Skicka era tankar till Shedo.blogg@gmail.com, alla texter tas tacksamt emot!

Kärlek, värme och djupa andetag, Yasmine

Foto: Y. Ejner Lind

Inga kommentarer: