söndag 31 juli 2011

Att läka kroppen för att stilla själen

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: Kropp och sinne
Redaktör: Yasmine Ejner Lind

Att hela kroppen är oerhört viktigt för ditt eget välbefinnande. Om din själ ska kunna fungera på jorden, måste kroppen göra det (som du läste i det föregående inlägget). Här ska jag ta upp olika metoder för att läka kroppen. Då jag mår som sämst kryper jag ihop till en ångestklump, med armarna tätt om sidorna, spända till förbannelse, jag andas på ytan, går kutryggad och försöker med hela kroppen värja undan från ångestmonstret - fast det i själva verket är då det framträder. I den positionen går det att arbeta med de psykiska symptomen, det går att finna självkänsla, det går att bli mer och mer fri... Men blir det inte mycket lättare att bygga ett liv, om du parallellt arbetar med din kropp, själens hydda?

S. Ejner (modell: Y. Ejner Lind)



Jag började arbeta på riktigt med kroppen genom sjukgymnastik förra våren. Men vänta... började det inte tidigare? Att arbeta med kroppen handlar inte bara om muskler och leder, stelhet och krämpor, utan även om sinnesfrid, andning och till och med rösten. Och på sätt och viss har vissa kroppsliga övningar funnits med längre, utan att jag tänkt på det. Resultat har synts mest då jag kommit upp ur svackor. Då jag mådde som sämst kroppsligt gjorde jag tvångsmässigt ingenting som var bra för kroppen. Inte bara genom självskada och ätstörningsbeteende, som är ett tillkommande problem. Jag lät bli att röra mig, helt. Klarade i den svåraste perioden inte av att lyfta händerna ovanför huvudet, i tvångsmässigt syfte. Jag viftade aldrig med kroppen. Gick väldigt långsamt. Andades aldrig djupt. Det gick så långt att jag krampade. Inte konstigt att kroppen sade ifrån till slut.


Idag kan jag fortfarande göra saker som inte är det bästa för kroppen. Men skillnaden är att jag även tar mycket väl hand om kroppen. Jag över upp styrka i muskler, promenerar i rätt syfte, gör avslappnings-/andningsövningar, mediterar, mjukar upp leder, använder min röst och pratar inte längre med halsen. Och visst har det givit sina resultat! Jag är mjukare, starkare, andas mycket bättre, har styrka i min röst - och detta utan biverkningar! Här är kända metoder jag använt mig av:
  • Mindfullness, medveten närvaro: mindfullness handlar om att bli närvarande i nuet, koppla bort en framtid som inte ens behöver vara skriven, glömma ett förflutet för ett tag, och bara fokusera på det som händer här och nu.
  • Yoga: "betyder förening av kropp, sinne och själ, och betecknar en samling andliga och kroppsliga tekniker" (källa: wikipedia). Kort och gott en själslig och kroppslig motionsövning i ett!
  • Meditation: meditation kan ske på olika plan, andliga, kroppsliga och själsliga. En meditativ stund ska skänka lugn och harmoni, och en insikt i vem man är.
  • Sjukgymnastik: sjukgymnastik behandlar kroppen och hjälper till att förebygga sjukdomar med symptom i kroppen.
  • Avslappningsövningar och andningstekniker: är tekniker att bemästra din andning och skänka en lugn harmonisk stund i din vardag, övningar finns att köpa i hälsokostbutiker på CD-skiva.
  • Akupunktur: en kinesisk terapimetod som förebygger smärta och sjukdom genom att applicera nålar på specifika punkter på kroppen. Akupunktur får du hos en akupunktör.
  • Taktilmassage: Lugn beröringsmassage i stuk med Rosenmetoden, behandlar genom att massera mjukt över kroppen för att ge lugn och harmoni.


(Andra metoder jag ej provat: Qigong, spikmatta, kiropraktor)


Med dessa metoder, stöd från omvärlden och en jävlar anamma har jag bemästrat, i alla fall delvis, mina kroppsliga krämpor! Då jag mår sämre dyker de upp, men jag vet vilka verktyg jag har.
S. Ejner (modell: Y. Ejner Lind)

I’ve got a perfect body, though sometimes I forget
I’ve got a perfect body cause my eyelashes catch my sweat
Yes, they do, they do…

(Regina Spektor - folding chair)


Inga kommentarer: