måndag 25 april 2011

Tema: Livets val och vägskäl

Skribent:Elin M. Liljeholm
Tema: Livets val och vägskäl
Redaktör: Elin M. Liljeholm




Att säga att livet enbart består av val vore att ljuga.
Det går däremot inte att förneka att vi ställs inför val dagligen, stora som små. Valen vi gör i vår vardag går ganska omärkbart förbi oss i all hast. Men om vi stannar upp och tänker efter så kan v se hur valen i vardagen radar upp sig:

Gå upp ur sängen - eller ligga kvar en stund till? Vad ska jag ha på mig för kläder idag? Hinner jag äta frukost? Vad ska jag äta i sådan fall? Ska jag ta bilen till jobbet eller ska jag cykla? Vad ska vi äta till middag ikväll? Jag åker inom ICA och handlar efter jobbet, där kanske jag kan hitta inspiration. Åh, smakprover på laxen vid delikatess avdelningen, åh så gott - ja det blir lax ikväll!

Ofta är valen så vardagliga att vi inte riktigt lägger märk till hur många val en dag innehåller, och tur kanske det. Om vi stannade upp vid varje val och velade fram och tillbaka skulle vi inte få mycket gjort. Man får helt enkelt välja vilka val som känns viktiga att tänka över.

Jag pratar om de stora och ibland livsavgörande valen, då det kan vara en god ide att tänka över sina alternativ om och om igen. Kanske lista för- och nackdelar, diskutera det med en vän, och viktigast av allt är kanske att rannsaka sig själv -är det här rätt för mig? Hur kommer framtiden se ut om jag väljer den här vägen? Är det här mitt val? Gör jag det här för min skull? 

Vilken väg vi väljer att gå beror nog mycket på vad vi har i vår ryggsäck, hur vi mår för tillfället och hur vidare vi lyckas kontrollera vår impulskontroll.


Jag tror att de största vägskälen är resultatet av en handling, en händelse, självförverkligande, insikt och minnen. Jag är själv en känslomänniska så det här är inte något annat än mina tankar och reflektioner. Skicka gärna in egna tankar på hur ni ser det! Kanske håller ni inte med om vad jag tror? :) Vidga då mina vyer och dela med er av era funderingar!

Hur har dina val och vägskäl sett ut? Har du tagit ett livsavgörande val som förändrat ditt liv? Eller kanske ett litet val som gjorde stor skillnad? Vilket är det svåraste val du tvingats ta? Vad innebar det för dig?

Skicka in era bidrag till: shedo.blogg@gmail.com

Senare i veckan kommer jag berätta om några av mitt livs avgörande val!






3 kommentarer:

Merl sa...

Jag har gjort ett bra val den här veckan och de var att bli medlem i SHEDO :)

Föreningen SHEDO sa...

Åh det glädjer oss att höra! :) Välkommen som medlem i SHEDO! :D

Får man fråga hur du hittade hit? :) Hur fick du höra talas om oss?

Kramar från oss till dig! <3

Merl sa...

Jag läste om er i Piteå Tidningen. Ni var väldigt kritiska till att unga tjejer med självskade beteenden vårdas(förvaras) på rättspyk.