söndag 1 maj 2011

Lita på dig själv i valen o kvalen!

Skribent: Catarina Carleson
Tema: Livet val och vägskäl
Redaktör: Elin M. Liljeholm




Måste fundera en stund innan jag finner orden.
Jag känner hur hjärnan söker, som på en stig sig fram mot det som rör valen och vägskälen.
Jag provar formulera tankarna lite i sänder.
Livets alla ögonblick består av val. Val som vi inte funderar så mycket över, som nästan går oss omärkbart förbi. Ett litet val kan få stora konsekvenser, även om det inte hör till vanligheten.
Jag vet inte säkert. Är ingen statistikmänniska, varken gällande mitt eget liv eller i andra sammanhang. Men jag upplever det som att man oftast känner på sig vilka val och vägskäl som är de allra viktigaste.
Ibland känns det som att vägskäl är en rondell och jag bara kör runt, runt runt och funderar. Vet inte vilket håll jag ska åt och har svårt att få överblick över vart de olika avfarterna leder.
Så plötsligt bara vet man eller chansar man och svänger!
 
De största vägskälen i mitt liv har rört barnen.
Mina barns födelse och mitt val att bli mamma tidigt. Andra viktiga val är hur man vill leva gällande relationer, boende och arbete.
Valen är viktiga, vägskälen kan kännas jobbiga.
Men ibland har man bara inget val!
Det kan vara hemskt jobbigt, men också kännas väldigt skönt!
I sina val ska man alltid följa sin egen innersta övertygelse!
Om man kan finna den (den är inte alltid solklar och känns inte alltid så närvarande för min del... men ofta!) så, tror jag att det är den man ska lita på!
Och vi måste även försöka respektera andras val även då vi har svårt att förstå dem.
Det är också en mycket viktig sak att lära sig i livet, tror åtminstone jag.

Inga kommentarer: