torsdag 30 december 2010

Nyårslöfte: vara rädd om mig.

Skribent: Linda Adolfsson
Tema: Ett nytt år
Redaktör: Linda Adolfsson



Imorgon avslutas det här året och vi påbörjar 2011.

Temat "Ett nytt år" fortsätter till söndag nästa vecka, så om du vill skicka in ditt bidrag är det välkommet. Har du avlagt något nyårslöfte? Har det hänt något hemskt eller fantastiskt 2010 du vill berätta om? Hur känns det inför det nya året? Är du rädd eller förväntansfull? Vill du ge läsarna något råd inför det kommande året eller önskar du dig något speciellt för 2011? Skriv och berätta.


Det har varit ett fantastiskt år, men också ett krävande år. Jag har utvecklats på så många olika nivåer och jag kan inte riktigt förstå att det bara har gått ett år. Jag har gjort så många personliga revolutioner i år att det inte borde ha varit möjligt. Det har aldrig hänt så mycket på ett år förut, i positiv mening. 

2010 har jag:
- varit på audition till Körslaget
- valts till distriktsordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund i Västmanland
- visat poesiutställningen "Det inre barnet" på Västerås Litteraturfestival
- visat samma utställning och haft uppläsning i min barndomskyrka
- sjungit i kör igen
- haft tre fotosessioner med Mathilda, min fotografvän
- gjort succé som Pippi Långstrump på Västerås Barnfestival
- haft tre insändare med i länstidningen (två om psykiatrin, en om alkohol)
- synts i media tre gånger till ang. UNF
- firat mina småbröders student
- firat midsommar i en riktigt idyllisk by
- blandat alkoholfria drinkar på Västerås Cityfestival
- gjort dreads
- berättat om mitt skrivande på Västerås Kulturnatt
- startat och genomfört projektet Klubb Revolt (nykter ungdomsscen med veganfika)
- varit både i Åre och i Eslöv
- hållit i en heldagskurs
- anordnat ett läger
- lärt mig bokföring
- läst två gymnasiekurser

I och med allt detta har jag ju varit sjuk en hel del också. Luftrörskatarr och hög feber efter flera månader då jag inte har lyssnat på min kropp. Om det är något jag verkligen vill bli bättre på nästa år så är det att lyssna på min kropp, ta det lugnt och inte pressa mig utöver min förmåga.

Nästa år innebär nya utmaningar och jag både bävar och ser fram emot det. Jag bävar för att jag är rädd att jag kommer att ta på mig för mycket, men jag längtar för att jag vet att jag kommer att utvecklas som människa vart året än tar mig.

2011 års önskelista handlar om stimulans. Om utveckling. Om att ta mig vidare, hitta nya utrymmen jag kan fylla ut där jag behövs. Där jag kan känna mig viktig. Om 2010 handlade om att följa mina drömmar kommer 2011 innebära att jag följer mitt hjärta. 2010 lärde mig att jag kan om jag vill. Jag tar det med mig in i det nya året och ändrar det till att jag kan vad jag vill om jag orkar. Jag behöver ta hand om mig mer. Det behöver vara första prioritet, alltid. Den enda prestationen som har betydelse i längden är hur bra jag är på att vara rädd om mig. Jag är ju det dyrbaraste jag har.

Jag hoppas att just du får en fin nyårsafton och att du känner hopp inför det nya året.
Var rädd om dig. Kom ihåg det. Håll fast vid det. Alla dagar.

Inga kommentarer: