onsdag 17 mars 2010

Jag vågade och vann

Skribent: Emelie Jonsson
Tema: En upplevelse jag önskar alla
Redaktör: Therese Björck


När jag tänkte på meningen En upplevelse jag önskar alla dök det upp med en gång. Något som jag verkligen önskar alla kunde vara med om.
Sommaren 2006 åkte jag på språkresa till Malta där jag tillbringade tre veckor av mitt sommarlov. Varför önskar jag att alla kunde uppleva detta?
Jo, det var verkligen mina tre bästa veckor i mitt liv och jag kunde andas, jag kände mig helt enkelt så fri det gick att vara och jag kunde vara mig själv.
Jag åkte dit helt själv, vilket var väldigt nervöst men som oordnade sig såklart när jag väl var framme. Jag bodde på ett hotell, där jag fick dela rum med tre andra från språkresan, och vi blev nära vänner med en gång.

Dagarna gick, och jag hade det verkligen helt underbart. Skoldagarna var tre timmar varje måndag till fredag och sedan var det sol, bad, shopping, "lära känna varandra lekar", discon och bara ha kul som gällde resten av tiden.

Inga krav, ingen press och jag kände att jag fick vara den jag är. Den där spralliga, fnittriga Emelie som inte alltid finns inom mig.

Jag åkte som sagt själv på språkresan, men när jag landade i Sverige igen kom jag hem med många nyfunna vänner som jag än idag har bra kontakt med och jag har minnen för livet. En resa jag aldrig aldrig kommer att glömma och som jag alltid tänker tillbaka på när jag vill få bort negativa tankar.

Jag önskar att alla kunde få dela den här glädjen med mig, det var i alla fall det bästa valet jag har gjort under mina 20 år.

Foton: Privata

2 kommentarer:

Johanna sa...

Vad härligt det låter, och så modigt :) Vilken kick att klara av det, och det måste ge så mycket!

Pia sa...

Vad fint att läsa! :)