måndag 11 januari 2010

Tema: Tanke, känsla, handling

Tema: Tanke, känsla, handling
Redaktör och skribent: Lisa Isaksson


Inom bl.a. kognitiv beteendeterapi talar man om vikten av balans mellan tankar, känslor och handlingar. Schemat över en sådan balans kan se ut som på bilden (som kommer från Sinnet.nu).

Den här veckan har jag tänkt att gå lite djupare in på funderingar kring just tankar, känslor och handlingar, eller beteenden, och även fundera lite kring balans och obalans i schemat. Många av oss som har mått eller mår dåligt och har haft problem med självdestruktivitet och/eller missbruk har också haft en obalans mellan tankar, känslor och beteenden, och det är nog många av oss som tagit oss ur problemen som på vägen fick lära oss just denna balans.

Första gången någon visade mig den här modellen var det något av en tankeväckare. Jag var på den tiden väldigt fokuserad på studier och tänkande, hade otroligt dålig kontakt med mina känslor, och kopplingen till handlingarna var väl också ... sisådär, kan vi väl säga. Jag levde i stort sett i min hjärna, i tankarna och intellektet, och hade mycket liten kontakt med resten av kroppen. Sett så är det inte konstigt att jag inte hade särskilt bra pejl på vare sig känslor eller kroppens signaler och gränser. Om man inte lever i sin kropp och upplever den, känner med och genom den skapar det en distans och dissociation till kroppen, vilket gör att det är mycket lättare att begå våld mot den.
Om man inte heller har lärt sig att identifiera och sätta ord på känslorna, eller rättare sagt glömt bort hur man gör det efter åratal av att förneka och förtränga alla känslor, och inte riktigt kan skilja på känslor och tankar, så blir även det ett problem. Då uppstår lätt de där tankefelen som att man "känner sig fet".

Alla delarna i det här schemat påverkar varandra, liksom kroppen i mitten av det:
känslorna påverkas av vad vi tänker, till och med själva orden i det vi tänker, och av vad vi gör
tankarna påverkas av vad vi känner och gör, och kan även aktivt ändras av oss själva
våra handlingar eller beteenden påverkas av de val vi gör, och grunden för de valen är våra tankar

Nästa del i veckans tema: Tanke eller känsla?


Inga kommentarer: