tisdag 15 december 2009

En sak i taget

Skribent: Therese van Barneveld
Tema: Andrum
Redaktör: Therese Björck


Jag gör så här. Först skriver jag en lista på det som stressar upp mig, sånt jag vill göra, måste göra och tänker göra. Sen tar jag fram ett schema. Jag har färdiga schemastrukturer, tomma. Sedan stryker jag sådant från listan som inte är nödvändigt. Sen lägger jag in det jag ska göra i schemat och så planerar jag även in pauser. När det är paustid berättar jag för mig själv att nu är det paus, nu får jag lov att lyssna på juste musik eller läsa eller drälla eller gulla med kaninerna om jag vill. När pausen är slut ska jag ta itu med det som är schemalagt. Jag tar en stund i taget.


Om jag märker att jag har gjort ett alldeles för ambitiöst schema så tar jag fram en ny schemalapp och gör om schemat tills det känns som ett lustfyllt och lagom arbetsamt schema att följa.

Foto: www.gettyimages.se

Inga kommentarer: