måndag 16 november 2009

Våga drömma

Skribent och redaktör: Therese Björck
Tema: Vad drömmer du om?

Jag tror att många som har mått dåligt eller mår dåligt kan dra sig lite för att drömma högt och ljudligt. Att känna det som att man har blivit svedd lite för många gånger för att det ska vara värt att ta den risken en gång till. Men jag tror att drömmarna finns där, kanske inte ens synliga för personen själv, men ändock där.

Jag minns att jag hade svårt att drömma, svårt att tro på något bättre. Men jag hade drömmar. Jag hade drömmar om att må bättre och få ett annat liv. Och det var nog det viktigaste redskapet jag hade när jag sedan började kämpa för att tillfriskna. Jag menar inte att man aktivt måste gå runt och tro hela tiden, min motivation var obefintlig i många och långa perioder, men skillnaden var att jag hade ändå drömmarna kvar.

Att ta ifrån någon sina drömmar är nog lättare än många tänker sig, vad är det som säger att man ska säga till treåringen att den kan bli vad den vill (oavsett om det är sopgubbe, snabbköpskassörska eller sångare) medan man ber tioåringen att tänka två gånger när hon säger att hon vill bli ishockeyproffs? Skyddar man sitt barn från besvikelse ifall hon inte lyckas eller ger man henne en besvikelse och en förlorad dröm? Därmed inte sagt att drömmar klarar sig både genom eld och vatten, just för att de är så långt från verkligheten många gånger, tror jag att det är lättare att hålla fast till dem även om verkligheten blir lite kantstött emellanåt.

Tyvärr tror jag att jag fortfarande har en del att förbättra när det gäller mina drömmar, jag har fortfarande svårt att hängivet och orealistiskt kasta mig ut i drömmarnas värld. Min pojkvän berättade för mig om en dröm han hade, och min första fråga var hur det skulle gå att genomföra. Han tittade på mig och sade att alla drömmar inte är till för att bli verklighet, de bara finns. För mig var det svårt att förstå att drömmar och planer inte automatiskt har ett likhetstecken emellan sig.

En dröm som jag ändå bär på, och har burit på länge, är att "skaffa" en egen hund en dag. Till den dagen kommer drömmer jag mig bort genom att låna hundar, gå på hundkurser, läsa hundbloggar och läsa hundpedagogik. Det både håller drömmen vid liv och ger den näring!

Den här veckan kommer vi först att få ta del av Thérèse Nilssons och Pia Ejeklints drömmar och efter dem kommer Märta Kajsa Nyholm att skriva.

Allra sist vill jag tipsa om en låt som för mig symboliserar drömmar och att våga drömma, Oh Laura's "Release me". Ni kan lyssna på den på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=NjQXMZe2ouk

Foto: www.gettyimages.se

1 kommentar:

tiger sa...

din pojkvän, not to be named, verkar vara smart han :)