tisdag 17 november 2009

Med drömmar som bränsle

Skribent: Thérèse Nilsson
Tema: Vad drömmer du om?
Redaktör: Therese Björck


Ibland har jag haft svårt för att våga tillåta mej att drömma, samtidigt som drömmarna alltid varit det som räddat mej. De har varit en verklighetsflykt, som en inre resa till något bättre, något större, något nytt. När jag mådde dåligt var drömmarna ett sätt att få vila en smula och hämta andan för att orka kämpa på nytt.

Numera har inte drömmarna samma syfte, men de är fortfarande något av mitt bränsle. Idag drömmer jag ofta om mitt stundande bröllop, om vilka som kommer dyka upp, om hur vi kommer att se ut, vilka sånger som ska sjungas och om all den lycka som jag hoppas kommer genomsyra dagen. Ofta drömmer jag om hur mitt liv tillsammans med min blivande make kommer att bli. Jag drömmer om att få barn, att bo i ett stort hur på landet med våra djur och att odla själv. Extra roligt är det faktiskt när jag och fästmannen drömmer gemensamt - ofta på våra långpromenader med hunden - och målar upp bilder av hur vi vill leva vårt liv. Det ger oss ett gemensamt mål och stärker våra band. Dessutom blir det lite, lite enklare att streta på i den grå studentvardagen om man vet att när vi har råd, när vi är färdigutbildade och tryggat vår ekonomi, så är faktiskt våra drömmar långt ifrån orealistiska. Vi har gott hopp om att en dag sitta där med vår gård, våra barn, våra djur och vår odling. Det är en fantastisk känsla!

Foto: www.gettyimages.se

Inga kommentarer: