måndag 23 november 2009

Tema: Vändpunkter


Tema: Vändpunkter
Redaktör: Lisa Isaksson

En vändpunkt.
Punkten där allt vänder, eller där vi byter riktning - som ett vägskäl där vi väljer den nya okända vägen i stället för att trampa vidare på samma väg som förut. Det kan vara en enda liten händelse, ett litet ord, en förflugen tanke som på en sekund ändrar allt, men som vi inte kan se var Vändpunkten förrän flera år senare. Det kan också vara en faktiskt stor och dramatisk händelse, en skada, en sjukdom, en inläggning, ett trauma, ett dödsfall, som gör att tillvaron inte längre är densamma. Det dramatiska är inte mer värt eller viktigare än den enkla tanken.

Ofta vet man inte där och då att det handlar om en vändpunkt, utan den brukar man se först med lite avstånd, när man kommit en bit in på den nya vägen och får ett större perspektiv. För mig har det tagit flera år, och många tillbakablickar, analyser och funderingar för att hitta mina vändpunkter; och då är jag än idag inte helt säker på att jag verkligen har hittat alla. För jag har inte en enda vändpunkt, utan flera. Mitt val att välja vägen ut ur anorexi och självdestruktivitet var inte ett engångsval, men någonstans gjorde jag det första vägvalet, eller det första allvarligt menade valet, och jag tror att det är där som den första vändpunkten kom. Sedan är ingen väg spikrak, utan vi kommer alltid, livet igenom, att ställas inför nya vägval, nya potentiella vändpunkter. Jag valde vägen ut gång på gång på gång, tills den blev självklarare än att gå tillbaka. Det självklara valet är bara inte alltid så självklart, för det är lättare och mer bekvämt att välja det välbekanta än det okända - men det välbekanta ger ingen förändring och inget nytt. Där finns ingen vändpunkt.

Veckans planering är ännu inte helt klar, så det finns plats för våra läsare att dela med sig av era vändpunkter. Hur vände det för dig? När förstod du att det var Vändpunkten?

Inga kommentarer: