måndag 21 september 2009

Tema: Måste man alltid vilja - hur viktigt är det att ständigt vara motiverad till att bli fri(sk)?

Skribent och redaktör: Therese Björck

"...Och jag ville skjuta mig själv redan på tunnelbanan hem
För hur svag jag varit och hur fel jag haft
Två öl senare var Skånegatan ändå lite lockande och framtiden ljus
Jag fattar ingenting..."


Så beskriver Lars Winnerbäck det i sin sång "Jag fattar ingenting". Hur det är att stå med det ena benet i något svårt och tungt och det andra på väg därifrån. Hur det är att slitas mellan två världar och känna sig svag en sekund för att nästa tycka att det nog kan bli något av livet ändå.

Att kastas från hopp till förtvivlan till hopp igen är nog många som känner igen sig i som har kämpat för ett fri(sk)are liv. Livet är nog aldrig en spikrak väg för någon, men när man saknar verktyg för att hantera bakslagen konstruktivt blir vägen ibland så kringelikrokig att det är svårt att komma ihåg målet.

Till den här veckan har jag, Tiger och Thérèse Nilsson tänkt lite mer på om det faktiskt är nödvändigt att ständigt vara motiverad för att bli fri(sk). Går det att alltid vilja, går det alltid komma ihåg det man faktiskt längtar efter? Är det ens någon idé att ha ett mål, utsätter man sig kanske bara för att falla längre om man inte når det man så gärna vill? Ja, som ni förstår finns det tankar i oändlighet när det gäller den här frågan och några av dem vill vi försöka besvara den här veckan utifrån våra egna erfarenheter och reflektioner.

Jag kommer att publicera mitt inlägg i temat på tisdag, Thérèses inlägg kommer ni att kunna läsa på torsdag och Tigers på lördag. Fram till dess får ni hålla tillgodo med era, säkert mycket kloka, tankar i ämnet.

Lev väl!
/Therese


Nästa veckas tema är: Perfektionism - men vad är egentligen perfekt?

Inga kommentarer: