fredag 18 september 2009

Detta gav mig ett bättre mående

Skribent och illustratör: Anna Åkesson
Tema: Vilka faktorer har styrt ditt tillfrisknande?
Redaktör: Josefine Eriksson






Den väg jag gått från ångestig och arg anorexitjej till vardagsnöjd Anna har varken varit särskilt rak eller tydlig. Men om jag ska sammanfatta vilka vägar i labyrinten som varit de mest framkomliga (utan inbördes rangordning!) så är de som följer:

Dans och yoga och annan träning. Förutom att det är kul och ångestdämpande så har det givit mig en mer realistisk kroppsuppfattning och stärkt känslan av att min kropp faktiskt är min.

När min medicin sattes ut började jag må avsevärt mycket bättre. Jag är inte generellt negativt inställd till läkemedel men just den medicinen mådde jag just då bättre av att vara utan. Istället för att gå runt som en zombie började jag känna saker igen, jag såg färger och orkade följa med i samtal längre än tio minuter och jag kan inte säga annat än att det var fantastiskt härligt.

Jag fick EMDR-behandling, vilket var sjukt mycket effektivare än vad jag vågat drömma om och nog den enskilt största faktorn till att jag började må bätttre.

Upplevelser som ofta setts i ett psykiatriskt ljus har jag hittat mycket förståelse för när jag sett de ur andra synvinklar. I böcker, målningar, filmer och musik har jag funnit förklaringar, tröst och på-pricken-beskrivningar av hur livet känns för mig. Att se sitt eget känsloliv gestaltat av någon annan i en film eller sångtext ger för mig en känsla av att varken vara sjuk eller obegriplig, utan mest mänsklig.

Jag har också varit hjälpt av andra typer av böcker. Anna Kåvers Att leva ett liv, inte vinna ett krig hjälpte mig att stå ut med och hantera även de allra mest outhärdliga känslorna och Gisela Van Der Ster Wallins Ät allt! hjälpte mig att avdramatisera maten och ätandet.

Självklart måste jag också nämna SHEDO, där jag bl a kunnat kanalisera min ilska över mina dåliga vårderfarenheter i något meningsfullt.

Till sist har vänner och familj funnits som ett stöd och draghjälp tillbaka till vardagen, till det vanliga och trygga.

Inga kommentarer: