onsdag 30 september 2009

Boktips: "good enough - Bli fri från din perfektionism" av Elizabeth Gummesson

Skribent och redaktör: Lisa Isaksson
Tema: Om perfektion - vad är det att vara perfekt?


Vill du ha en förändring så måste du göra en förändring.*
När Elizabeth Gummesson är 30 år är hon nära döden i ett tillstånd som direkt kan kopplas samman med hennes perfektionism. Hon tvingas lägga om sitt liv, men hur mycket av perfektionismen har hon egentligen ändrat på? Sex år senare är hon än en gång nära att dö.

I boken good enough - Bli fri från din perfektionism beskriver hon inte bara sin väg från en negativ till en positiv perfektionism (ja! det finns en positiv perfektionism), utan dissekerar verkligen perfektionismen. Vad är det? vad kommer det från? vilka typer av perfektionism finns det? hur yttrar de sig? hur bryter man den negativa perfektionismen?

Gummesson säger inte att det nödvändigtvis är fel att vara perfektionist, utan det kan tvärtom vara bra och rent av nödvändigt i vissa situationer och för vissa yrkesgrupper, men det är omöjligt att vara perfekt hela tiden och på alla områden. Men det är precis det som många försöker vara. Perfektionistens dilemma är att hon sätter upp orimligt höga mål, som inte går att nå, och som sedan när hon misslyckas med att nå det orimligt höga målet blir otroligt självkritisk, tar på sig skulden och sätter ett ännu högt mål för att kompensera för misslyckandet.

Vilken typ av perfektionist är du? Den självorienterande perfektionisten, som strävar efter personlig perfektion, den omgivningsorienterade perfektionisten, som förväntar sig perfektion av människor i sin omgivning, eller den socialt orienterade perfektionisten, som försöker leva upp till alla förväntningar som hon/han tror att omgivningen har? Tre typer med olika problem, olika fokus och olika konsekvenser, men liknande förhållningssätt.

I egenskap av en perfektionist som är på god väg att vända det negativa och stressande till något positivt och energigivande, får jag både nyttiga påminnelser och kanske ännu nyttigare utmaningar genom den här boken. För utöver djuplodande diskussioner kring det perfekta och dess följder innehåller den både utmaningar och övningar och många exempel från olika människor. Gummesson behandlar perfektionism på en rad olika plan: bland annat som förälder, i kärleken, i hemmet och på arbetet, den perfekta kroppen och kopplingen mellan kropp och själ. Dessutom tar hon upp ett ämne som är tätt förknippat med perfektionism: självkänsla.

Rätt använd fungerar den här boken som alldeles utmärkt vägledning bort från en negativ perfektionism till en positiv perfektionism, med realistiska mål och bättre självkänsla. Och jag tror inte att någon av oss är så perfekt att vi inte kan ha nytta av lite bekräftelse eller några utmaningar i riktning åt det hållet.

Om folk hade sagt till mig att jag en vacker dag skulle kunna ge järnet och ösa på för att göra mitt absolut yttersta, flytta mina gränser framåt, slå mina egna rekord när det verkligen gällde, men i övrigt nöja mig med att vara good enough, att se på mig själv med lite blidare ögon, att inte vara så hård mot mig själv när jag misslyckades utan att jag då ändå skulle våga prova igen - då hade jag aldrig trott dem. Aldrig någonsin.**


good enough - Bli fri från din perfektionism, av Elizabeth Gummesson
Utgiven av Forum förlag, Stockholm, 2009
Citaten är hämtade från sidan 216 (*) och 217 (**)


Andra boktips på samma område:
Så ung? Och så duktig!: 10 berättelser om att räcka till. Redaktör: Katarina Pietrzak. Utgiven av Atlas bokförlag, 2003
Diagnos: Duktig: Handbok för överambitiösa tjejer och alla andra som borde bry sig av Tinni Ernsjöö Rappe & Jennie Sjögren. Först utgiven av Bokförlaget DN, 2002. En reviderad pocketutgåva utgiven av Pocketförlaget, 2008.

2 kommentarer:

Rebecca MW sa...

Intressant. Jag blev dock väldigt nyfiken på det som nämns men inte gås in på... Bästa sättet tveklöst att väcka folks nyfikenhet! :)

... På vilket sätt var hon nära döden?

Lisa sa...

Man kan ju inte avslöja allt ;) Jag vet inte hur förlaget skulle ställa sig till det och vill inte riskera att trampa över gränser.

Ena gången i kraftigt inflammerad, närapå brusten, gallblåsa efter att upprepade gånger och lång tid ha ignorerat symtom på gallsten, andra gången i magsår. Så som jag läst det i alla fall.
Det finns uppenbara nackdelar med att stå ut med mycket smärta...