måndag 28 september 2009

Om perfektion - vad är det att vara perfekt?

Skribent och redaktör: Lisa Isaksson
Tema: Om perfektion - vad är det att vara perfekt?
Perfekt

Smaka på det ordet. Är det positivt eller negativt för dig? Hur får det dig att känna - taggad eller stressad, positiv eller ledsen?

Jag tillhör dem som lagt större delen av mitt liv på en jakt efter perfektion, en ständig strävan efter att bli bättre, göra bättre, prestera på topp, vara den som andra vill att jag ska vara. Jag var tvungen att prestera för att vara någon och mitt egenvärde hängde helt ihop med mina resultat, där inget annat än toppresultat räknades. Men att ofta lyckas med det jag gjorde skapade inte en känsla av att jag kan, och stärkte inte mitt självförtroende. Snarare tvärtom. Det gav mig i stället en enorm rädsla för att misslyckas och en konstant känsla av att när som helst kunna bli avslöjad som en bluff, någon som kanske ser lyckad ut men som egentligen är ett enda stort misslyckande.

Hur länge orkar man leva så?

Det jag hade tappat bort var förmågan att avgöra när något är bra nog. Tillräckligt bra. I min ätstörda syn på världen fanns inte ordet "nog", ingenting var någonsin nog. Det lilla ordet fick en stor betydelse för min väg ut, i att lära mig lite om att jag kanske är bra på mycket men ingen kan vara bäst på allt, utan det räcker gott och väl att göra sitt bästa och vara bra nog. Men vad var bra nog, och hur går det ihop med jakten på perfektion?

Veckans tema här på SHEDO-bloggen är perfektion och vad det innebär att vara perfekt. Det finns fortfarande utrymme för era tankar och inlägg på detta område, så skriv gärna en rad eller två om vad perfektion, att vara perfekt och att vara bra nog är för dig, eller om något annat som du kommer att tänka på i det här ämnet.

På onsdag kommer temat att innehålla en genomgång av en bok som alldeles nyligen kommit ut på just det här ämnet, och på lördag skriver jag om min väg från en negativ till en positiv syn på vad som är perfekt. Vad mer som händer står än så länge öppet.

Nästa vecka kommer Amanda att gå igenom artiklar om psykiatrin.

1 kommentar:

Rebecca MW sa...

"Good enough" eller "bra nog" är verkligen schysta uttryck att integrera i sin syn på sig själv och omvärlden.

Ska bli väldigt intressant att läsa genomgången av boken!