måndag 24 augusti 2009

Tema: Nu och då - om att växa i sig själv

Tema: Nu och då - om att växa i sig själv
Skribent & redaktör: Pia Ejeklint


Alla har ett nu, liksom alla har ett då. Vi har dåtid, nutid och framtiden förstås. Kanske tänker vi inte alltid på hur mycket vi går igenom och framförallt hur mycket vi lär oss i allt det vi går igenom. Vi lämnar vissa saker bakom oss medan vi tar med oss andra. Inser vi hur mycket vi faktiskt växer i oss själva genom upplevelser och erfarenheter under livets gång? Kanske, ibland.

När jag ser på mig själv idag och jämför mig med den jag var för några år sedan kan jag se så många skillnader att jag ibland undrar om jag idag fortfarande är samma person. Jag kan se hur jag alltid varit väldigt blyg och att jag fortfarande är det men på ett helt annat sätt, en helt annan nivå. Jag kan se egenskaper som jag alltid haft och förmodligen alltid kommer att ha och det är ganska fascinerande att egenskaperna ändrar form och funktion. Idag kan jag t ex använda min envishet på ett helt annat sätt än förut och idag kan jag utnyttja mina svagheter till någonting bra, någonting jag inte alls lyckats med förut.

Jag ser hur jag genom mina erfarenheter och upplevelser mognat som människa och också kommit närmare mig själv, lärt känna vem jag är och funnit trygghet i mig själv. Jag har växt som person, som kvinna, som människa och väljer att idag se hinder som utmaningar och mina erfarenheter som resurser.


Under veckan får ni chansen att läsa fler texter i Nu och då - temat när Hanna Pilbom och Lisa Isaksson delar med sig av sina upplevelser och tankar och så avslutar jag min vecka med en egen solskenshistoria. Det blir min sista vecka som redaktör här på bloggen och jag lämnar över till den nya redaktionen och Lisa Isaksson presenterar temat "Vad innebär frisk för dig?". Vill du bidra med en text, skicka ett mail till blogg(at)shedo(punkt)org.

2 kommentarer:

Rebecca MW sa...

Tack Pia för den här tiden och för ett gott samarbete med bloggen!

Lisa sa...

Pia, stort TACK för att du delar med dig av din förändring och dina erfarenheter. Det hjälper fler än vad vi någonsin får veta!
Dessutom är det fascinerande att själv märka hur stor förändringen har varit, för när man är mitt uppe i den och tar ett steg i taget märks den inte så tydligt. När man däremot tar ett steg tillbaka och får en överblick - oj!

~L