söndag 21 juni 2009

Tema "Nästa sommar", del 1

Tema: "Nästa sommar"
Del: 1
Redaktör & Skribent: Åsa Pehrsson


Att drömma

Personligen gillar jag att drömma framåt. Vad kan jag våga unna mig när jag släpper kraven om realism och jante-tänk?
Jag blir mest stressad av att göra upp framtidsplaner och formulera mål jag ska uppnå, för mig ligger det någon sorts hetsigt prestationskrav i det som jag aldrig gillat.
Däremot tycker jag om att drömma. Förbehållslöst.

Förr drömde jag mycket om att nästa sommar få vara fri, kunna åka vart jag ville utan att be om permission och vara orolig för att göra mig själv illa. Fantasier om alla platser jag skulle besöka och att inte behöva vara rädd för mig själv.
Idag är en av mina återkommande nästa-sommar-drömmar att jag ska bada i totalt genomskinligt, turkost vatten på Maldiverna, bo i någon fallfärdig liten hydda och ha sand i BH:n konstant. Jag ska också ha med mig en bok jag inte kommer läsa och inte kommer hitta förrän jag är hemma igen och packar upp väskan.

Alla mina nästa-sommardrömmar har den egenskapen att det är ställen dit någon ångest inte tillåts följa med. Det är ju fördelen med drömmar: Man får själv bestämma precis allt. För mig är det ett sätt att öppna hoppet och våga unna sig tanken om en bättre framtid. Drömmar om morgondagen är något av det viktigaste vi har, och en av de enda saker ingen kan ta ifrån oss.

Under veckan kommer vi få läsa en text av Sara Johansson från SHEDO.
Den andra platsen är fortfarande fri för vem som helst att ta, så skicka gärna in ditt bidrag under veckan, du hittar mailadressen i högerspalten.

Nästa veckas tema hålls av Margareta, "Att bli vuxen". Välkommen att skicka in ditt bidrag!

Inga kommentarer: