fredag 22 maj 2009

Annorlundaskap

Tema: Studenten
Del 2 av 2
Skribent: Josefine Eriksson
Redaktör: Åsa Pehrsson

"Blir du lönsam, lille vän", Peter Tillberg.

På studenten tog jag emot stipendium för bästa studieresultat och min klassföreståndares man försökte övertyga mig att ta mig in på läkarlinjen. De tre senaste åren hade jag grävt ner mig i böckernas värld, dels som ett alibi för att få vara ifred för mig själv och dels för att det var så jag skapade mig ett värde och en identitet.
Efteråt kan jag ångra att jag inte levde lite mer som mina klasskamrater som festade och tog sig tid för roliga saker. Men jag var inte som mina klasskamrater. Jag kände aldrig att jag hade en plats, eller snarare hade rätten till en självklar plats i gemenskapen.
Jag grubblade mycket, ett mörker hade krupit närmare och jag stängde in detta i mig själv. Det jag kände mig mest säker på och det som jag hade kontroll över var att skriva alla rätt på prov. Och tjejen som det går bra för behöver vi ju inte oroa oss för, eller hur?

4 kommentarer:

Medicinrättsbloggen sa...

Oj, vilket kreativt inlägg! Väcker mycket tankar och känslor. Fin bild också, vart kommer den ifrån?

ana sa...

den duktiga flickan som ingen ser... prestation är det enda som räknas i ens huvud. är man inte duktig är man ingenting. så var det för mig h e l a skoltiden, även ända upp till universitetsnivå. sen klappade jag ihop. jag orkade inte vara den duktiga flickan längre - en flicka som jag kände att jag aldrig varit, men det var den flickan alla såg.

nu försöker jag bygga en ny identitet, bortom den duktiga flickan. och det är svårt, det är så lätt att falla tillbaka i gamla mönster o tankar. men jag är på god väg nu.

lite snurrigt, men det väckte mycket att läsa detta. och visst är det bilden från "ett ufo gör entré" av jonas gardell?

Anonym sa...

Känner igen mig alldeles för mycket!!! Trots att jag inte gick ut med toppbetyg i gymnasiet.. Faller nån från G till IG är det katastrof men när man själv tycker det är katastrof att falla från MVG till VG så är det ingen som tar en på allvar.... man kunde ju tro att folk skulle reagera när man började få G också men nääää....

Therese (Engelbrekt) sa...

Vilket tankeväckande inlägg som jag så väl känner igen mig i!

Sofia: Bilden kommer från omslaget på Jonas Gardells bok "En komikers uppväxt".