måndag 27 april 2009

Tema: Diagnoser

Denna veckans tema är diagnoser. När det gäller ätstörningar finns det några specifika diagnoser (anorexia, bulimi) men inte alla passar in i dessa, utan faller inom det som på läkarspråk kallas Ätstörning UNS - utan närmare specifikation. Detta kan vara frustrerande för patienten. För en diagnos är ofta öppningen till en korrekt behandling och man får en ledtråd till hur man bör se på sig själv och sina problem.

När det gäller självskadande personer ställs psykiatrin ofta inför dilemman. Är det en depression? Kanske ett ångestsyndrom? Eller en personlighetsstörning? Det finns ingen psykiatrisk diagnos för självskadebeteende i sig, vilket jag tycker är ganska klokt. Att man skadar sig själv är ju från början ett sätt att dämpa sina symptom, och då är det viktigast att man får hjälp med de problem som från början utlöste det.

Det finns en psykiatrisk diagnos som har med självskador som ett (inte nödvändigt) kriterium för störningen. Det är borderline, eller emotionellt instabil personlighetsstörning. Själv fick jag den diagnosen på mycket lösa grunder, efter tio minuters samtal med en läkare som höll på att utbilda sig till psykiater. Det är inte helt ovanligt, att läkarna i samma frustration som patienten över att den inte finns någon heltäckande diagnos, tar till det som finns närmast till hands. Men även om inte alla självskadande patienter har emotionellt instabil personlighetsstörning, så kan diagnosen bli en stor lättnad för den som verkligen stämmer in på kriterierna.

Fortsätt att skicka in texter och bilder om hur du upplevt diagnosdjungeln!

Nästa vecka är Rebecca Willén redaktör för Shedobloggen. Då är temat Mellan stolarna - Bilden av självskadaren.
Välkomna att skicka in texter till blogg@shedo.org

Vänliga hälsningar,
Amanda Duregård, redaktör

2 kommentarer:

Den omedvetna är JAG!! sa...

Hej.
Jag Camilla Nilsson har varit psykiskt sjuk i snart 9 år. Jag har fått bara för ngn månad sedan diagnosen ADHD. Sedan igår var jag på LPT- förhandling och då får jag reda på att jag har emotionell personlighetsstörning oxå. Men det e nog som alla säger att dem tjejer som har själskadeproblematik att dem har borderline eller emotionell personlighetsstörning. Jag har inte träffat många som inte har det.Jag e inspärrad på rättspsyk i Sundsvall.

Anna sa...

Jag har varit i psykiatrins händer sedan jag var tonåring, idag är jag 36 år.
För 9 år sedan fick jag diagnoserna anorexi och borderline.
Jag har själv skadat mig under 2 år i tonåren och nu i 9 år.
För snart 5 år sedan fick jag diagnosen MS, i och med den blev jag riktigt dålig och självskadade mig regält. Min läkare gjorde då en utredning om AD/HD, och det fick jag som diagnos.
Läkaren sa också att jag inte hade borderline, min MS hade gett mig flera symptom som tex anorexi, depretioner.Jag tror att jag har regrederat till ett gammalt beteede som jag vet har fungerat, och som många gånger är effekt fullt. Jag har inte mött någon i vården som kan detta om självskader. Jag är dock 36 år och jag har 4 barn.