måndag 22 juni 2015

Att hantera ilska

Många känner säkert igen sig när jag pratar om att ilska och vrede kan komma till en kokpunkt och explosionen är oundviklig. Det är inte så ofta det pratas om denna känsla som dock kan vara lika destruktiv som t.ex. sorg eller rädsla som leder till ångest. Alla är nog överens om att man ofta gör sig illa när ångest känns outhärdlig eller när man känner sig ledsen, ensam eller sviken. Det är lättare att förstå hur man konkret kan uttrycka sin sorg utan att skada sig, man kan skriva av sig, teckna, gråta, krypa ihop under täcket eller liknande. För ångest finns det hur många färdigheter som helst, listan är lång. Men hur kan man bli av med ilska på ett effektivt sätt?

Många som skadar sig har snabba kast i känslolivet, känslor blir väldigt starka väldigt fort eller så lider man kanske av PTSD (posttraumatisk stress syndrom) och där är det ganska vanligt att man känner ilska och aggressioner. Det kan bli ett problem för en själv och andra om man inte vet vart man ska ta vägen när man inte kan hålla igen på den. Det kan leda till vredesutbrott där man agerar utåt genom att kasta saker, sparka på grejer, skrika, slåss eller gör sig själv illa. På en avdelning måste personalen kanske larma, glas går i kras, man måste hållas fast eller andra konsekvenser som aldrig är önskvärda. Vad kan göras istället? Här kommer några tips som hjälpt mig att kunna släppa ut ilska utan att den blir destruktiv för mig eller omgivningen.

Finns det en boxsäck till hands så är det klart optimalt men så är ju oftast inte läget. Däremot finns det kuddar. Ta en kudde och slå den på madrassen eller mot din sänggavel. Inget går sönder men när du gjort det ett tag kommer luften gå ur dig och du får ändå känslan av att slå på något. 

Ett sätt som hjälpt mig många gånger och som är effektivt är att ta en påse fylld med isbitar, gå in i t.ex badrummet ifall du är inomhus eller en vägg ute och smäll isbitarna hårt i väggen så de går i tusen bitar. Känn ilskan och kasta med all din kraft. Ifall du inte har isbitar så tar sockerbitar istället. Det är nästan bättre eftersom det krävs mer kraft att kasta sönder dem och du kan samla ihop de som inte gick sönder för att kasta de på nytt, du kan hålla på längre vill säga. På så sätt får du känslan av att kasta och slå sönder saker utan att förstöra eller behöva städa upp en massa när du väl lugnat ner dig.

Skrik in i kudden, det känns befriande. Gör saker där du blir av med energi och kraft t.ex springa ett varv runt huset/kvarteret eller sätt dig på en motionscykel tills du inte har ork kvar. 

Ta en penna eller en krita och papper. Tryck hårt och rita helvild, täck hela pappret och ta nästa och nästa och nästa. 

Hämta en tidning eller papper och riv sönder det i småbitar eller knycka ihop det och kasta pappersbollarna mot en vägg.

För mig har det alltid hjälpt att känna ilskan när jag får slå och sparka på saker utan att det slutar i ett världskrig, genom kuddar, is-eller sockerbitar, pennor och papper och att göra av med energi. För när orken väl tar slut så brukar det hos mig lätt gå över till att jag känner mig ledsen och gråten kommer. Och då har jag alla färdigheter jag behöver på en lista för att reda ut sorgen.

Hoppas några av tipsen hjälper dig att hantera din ilska på ett icke - destruktivt sätt! 
Bianca, SHEDO-skribent

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla bra. Tack för alla dina tips. Du är verkligen klok! Tack!!

Bianca sa...

Bara kul att mina erfarenheter kan vara till nytta för andra! Tipsen är inte något jag bara läst i en bok utan jag har verkligen funnit att de hjälpt mig i svåra stunder och det är det vi finns till för i SHEDO, att hjälpa och stötta varandra!