torsdag 26 mars 2015

Tillräcklig

Jag har försökt flera gånger att skriva ett blogginlägg som ska bli riktigt bra, inspirera, värma och glädja er som läser. Tills jag insåg att anledningen till att jag inte lyckas skriva det superinspirerande inlägget är för att jag försöker för mycket. Jag ramlar återigen ner i fällan av prestationskrav och krav på att vara perfekt. Så nu blir det inte det, nu blir det vad det blir, ett tillräckligt inlägg.

Igår hörde jag låten Enough med The mrs och några dagar tidigare läste jag ett blogginlägg om att vara ”good enough” så det blir dagens tema. För trots att jag jobbat med min självbild, mina prestationskrav och känslan av att bara vara tillräcklig i så många år, så sitter jag ändå och tycker att det är svårt att vara tillräcklig. Det kan nog vara så att det är en del av livet, att vi tvivlar på att vi kan ibland, vi är så rädda att det inte ska vara perfekt så vi vågar inte prova. Det är just de gångerna vi ska ta chansen, när det känns lite skrämmande, annorlunda och är utanför vår bekvämlighetszon, det är då vi utvecklas och förvandlas till de underbara varelser vi innerst inne är. Första gången vi gör det där nya kommer det troligtvis inte bli perfekt, utan lite snett och lite konstigt, men tillräckligt. Nästa gång kanske det blir rakare, och det är jättebra, det är fortfarande tillräckligt.

Framförallt så är DU tillräcklig.

För oavsett vilka våra prestationer är, eller vilka mål vi når, så är det absolut viktigaste alltid att vi vågar se på oss själva och tänka att ”jag är tillräcklig”. Våra prestationer är långt ifrån det viktigaste vi gör. I mitt liv är det viktigaste mina relationer, först och främst den jag har till mig själv. När jag påminner mig själv att jag är tillräcklig, precis som jag är, då vågar jag drömma, ta tag i mina drömmar och bli oslagbar.
Du är tillräcklig. Precis som du är.

Emma, SHEDO-skribent

Inga kommentarer: